همدان در تکاپوی آماده‌سازی عرصه هگمتانه برای ورود ارزیابان یونسکو

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اقداماتی که باید تا زمان ورود ارزیابان پرونده «ثبت جهانی هگمتانه تا مرکز تاریخی همدان» در استان به انجام برسد، خبر داد.

به‌ گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده، سه‌شنبه 24 اسفندماه گفت: این برنامه‌ریزی به تفکیک پهنه‌ها و دستگاه‌های متولی در پایگاه هگمتانه مطرح شده است تا موارد طبق زمان‌بندی‌های مشخص قبل از حضور ارزیابان یونسکو در همدان به انجام رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان عنوان کرد: در محدوده عرصه ثبت جهانی پنج پهنه با تفکیک عملیات و دستگاه متولی که شامل عرصه‌های محوطه هگمتانه، بازار، پیاده راه اکباتان، پیاده راه میدان امام خمینی(ره) و پیاده راه بوعلی سینا شهر همدان، تعیین شده است.

او گفت: در این پهنه‌ها عملیات سامان‌دهی درعرصه هگمتانه، راسته بازارها، سراها و جداره‌ها پیش‌بینی شده است که پهنه عرصه داخلی هگمتانه از مهمترین موارد بوده و عملیات مرمت و سامان‌دهی برج و باروهای قبلی اجرای پوشش کاوش‌های پیشین، مرمت کلیساها، مرمت نمای خارجی سرای جلدی و سامان‌دهی مسیرهای گردشگری توسط میراث‌فرهنگی استان در حال انجام است.

محسن علیزاده سامان‌دهی دسترسی به عرصه هگمتانه را که توسط شهرداری و فرمانداری به انجام خواهد رسید، از مهمترین موارد مرتبط به پرونده ثبت جهانی دانست و گفت: در حال حاضر اصلاح ترافیکی تقاطع بلوار الوند به بلوار علویان، ممانعت از تردد خودروهای شخصی از میدان اکباتان، حذف تردد ون ها از میدان اکباتان، حذف بازارچه موقت در عرصه هگمتانه و حذف پارک سوار اتوبوس سرگذر از مهم‌ترین موارد است.

او همچنین کاروانسرای گلشن و میرزاکاظم را از ظرفیت‌های حائز اهمیت گردشگری استان همدان در پرونده ثبت جهانی دانست و گفت: پاکسازی و سامان‌دهی مسیر دسترسی به کاروانسراها در راسته بازارهای همدان در حال حاضر انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از اهمیت ساماندهی زیر ساخت‌های لازم برای آمادگی همدان در ورود به عرصه ارزیابی توسط یونسکو خبر داد و گفت: تعامل و همکاری دستگاه‌های متعدد و مرتبط به ثبت جهانی در مرحله ارزیابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معصوم علیزاده به انجام سامان‌دهی جداره‌ای پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان مرکزی در شهر همدان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این موارد در دست انجام و همدان در تکاپوی ورود به سال سرنوشت‌ساز برای به نتیجه رساندن پرونده ثبت جهانی است.

معصوم علیزاده یادآور شد: پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به یونسکو بهمن ماه گذشته تحویل شده است و این پرونده گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود.

او بیان کرد: امیدواریم ثبت جهانی این پرونده با مشارکت همه مسؤولان محلی، شهروندان و ساکنان شهر تاریخی همدان در آینده نزدیک محقق شود.

 گفتنی است ، هر سال هر کشور یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد، که سهمیه ایران برای سال آینده پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» خواهد بود. ایران ۲۶ اثر ثبت جهانی دارد و امسال، پرونده «کاروانسراها» را داشتیم که به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، نشست آن لغو شد. طبق روال بررسی پرونده‌هایی که در نوبت ثبت جهانی یونسکو قرار می‌گیرند، مرداد ماه سال آینده ارزیابان یونسکو در همدان حضور خواهند یافت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011223889609

برچسب‌ها