سراب شهوا؛ ونیز ایران میزبان گردشگران

سراب شهوا چشمه‌ای دائمی در شهر خوش آب و هوای خرم‌آباد است که گردشگران به دلیل جاری بودن همیشگی این چشمه و عبور آن از دل ساختمان‌های قدیمی و آپارتمان‌های مدرن، از این منطقه به عنوان ونیز ایران یاد می‌کنند.

میراث آریا- چشمه یکی از میراث طبیعی خرم‌آباد است که علاوه بر تامین بخشی از آب شرب شهروندان پس از طی مسافتی چند کیلومتری، مازاد آن به رودخانه مرکزی به نام خرم‌رود می‌ریزد. 

سراب شهوا از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است. این سراب در خیابان مطهری خرم‌آباد قرار دارد که قبلا موسوم به خیابان شاه‌بختی و سپس کتیرایی بوده و پس از آن به خیابان مطهری نام‌گذاری شد. سراب شهوا از جمله نقاط شهر خرم‌آباد است که به دلیل جاذبه طبیعی در ایام مختلف سال از جمله نوروز، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

چشمه‌ای در قلب خرم‌آباد

سراب شهوا خرم‌آباد، موسوم به حسین‌خانی یک چشمه دائمی پر آب و خروشان است که در قلب شهر خرم‌آباد و در جوار تپه‌ای باستانی با قدمت ۷ الی ۸هزار ساله قرار دارد و یکی از بهترین مراکز اقامتی بشر در طول تاریخ بوده و هست، از این چشمه زلال و تمیز در هر ثانیه 964 لیتر آب جاری می‌شود. بخشی از آب شرب شهر خرم‌آباد از این چشمه تهیه و مابقی آن از طریق نهری میان ساختمان‌های شهر می‌گذرد.

دلیل نامگذاری سراب شهوا

در خصوص نامگذاری این سراب زیبا دو روایت وجود دارد؛ اول اینکه در زمان گذشته شاه عباس صفوی زمانی که به دنبال شاهوردی خان آخرین اتابک لر به خرم‌آباد می‌آید از آب و هوای آن منطقه خوشش می‌آید و چادرهای خود را در آن جا برپا کرده و ساخت و سازهایی به دستور او آن جا صورت می‌گیرد که بعدها منطقه سراب شهوا نامیده می‌شود.

روایتی دیگر از غلامرضاخان آخرین والی منطقه نقل است که شاه عباس، بازماندگان شاهوردی‌خان را به طور دسته جمعی قتل عام می‌کند و اجساد آن‌ها را در کنار همین تپه موسوم به شاه‌آباد که به لری شهوا‌ است، دفن می‌کند و فقط دختر شاهوردی خان را باقی می‌گذارد، او را به عقد حسین‌خان سلاح‌ورزی از نزدیکان شاهوردی که سفیر او در دربار شاه عباس بوده در می‌آورد و سلسله‌ والیان لرستان از آن زمان تشکیل می‌شود.

چرا به شهوا ونیز ایران می‌گویند؟

محله مطهری در خرم‌آباد شباهت زیادی به آبراه‌های شهر ونیز ایتالیا دارد. همیشگی بودن چشمه شهوا باعث شده مقدار باقی‌مانده آب که نهری را به وجود آورده، در میان شهر جاری شود. این سراب زیبا مسافتی چند کیلومتری را از میان ساختمان‌های قدیمی و آپارتمان‌های مدرن محله مطهری طی می‌کند و به دلیل شباهت زیادی که با شهر ونیز دارد، به آن ونیز ایران می‌گویند. افزون بر این در کنار این چشمه، درختانی بلند و تنومند رشد کرده‌اند که باعث شده هوای خنک‌تری نسبت به سایر مناطق شهر داشته باشد.

شهوا در فصل گرما زیباتر است

سراب شهوا علی رغم این که چشمه‌ای دائمی دارد و همیشه پر آب است اما بهترین زمان بازدید از این مکان دیدنی، در فصل پاییز، زمستان و همچنین اوایل بهار به دلیل بارش‌های متعدد همواره خروشان تر و پرآب‌تر است اما در اواخر فصل بهار و تابستان، علاوه بر کم شدن شدت جریان آب، سر سبزی درختان و گیاهان حاشیه سراب جذابیت خاصی را به این چشمه می‌بخشد که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

توسعه گردشگری خرم‌آباد با سامان‌دهی سراب شهوا

با رفع موانع سراب شهوا و طرح‌های زیبایی که مهندسان و متخصصان بومی برای این مجموعه دارند یک هدیه ارزشمند به مردم شهر خرم‌آباد تقدیم خواهیم کرد. شهر خرم‌آباد ظرفیت‌های بسیار بالایی در بحث گردشگری دارد و همین ظرفیت‌های متنوع سبب شد در سنوات گذشته به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور انتخاب شود که سراب شهوا نیز یکی از این ظرفیت‌هاست و باید ساماندهی شود.

در همین راستا اخیرا با همت اداره‌کل بازرسی، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، تلاش‌های زیادی به منظور سامان‌دهی، تامین روشنایی و زیبایی نهر شهوا انجام گرفته و قطعا در نوروز ۱۴۰۲ بازدید از سراب شهوا جزو خاطرات خوش مسافران نوروزی و‌ گردشگران خواهد بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401122630969

برچسب‌ها