آماده‌سازی آثار تاریخی پارک ثبت‌ملی «کوهساران» اهواز برای نوروز 1402

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز گفت: در آستانه نوروز 1402 و فصل خانه‌تکانی، آیین پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی در پارک کوهساران اهواز برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، تبار قریب 27 اسفندماه 1401 ضمن تبریک نوروز پیش‌رو و آرزوی سالی نیکو در تشریح این خبر عنوان کرد: بعدازظهر جمعه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی، همزمان با آیین پاک‌سازی و خانه‌تکانی محوطه‌ها و موزه‌های تاریخی، باحضور مردم، انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی، اعضای انجمن دیده‌بان جلگه سبز، هیئت دوچرخه‌سواری، فعالان حوزه محیط‌زیست، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد در استانداری و برخی از مدیران شهرداری منطقه هفت اهواز، آیین پاک‌سازی آثار تاریخی در پارک کوهساران اهواز برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز ادامه داد: پاک‌سازی پیرامون آثار باستانی و کاشت گل کاغذی نمادین در بخش شمالی پارک از سوی دوستداران محیط‌زیست از جمله برنامه‌های مراسم «به استقبال بهار» بود.

او افزود: محوطه تاریخی و ثبت‌ملی کوهساران اهواز به واسطه قدمت تاریخی و موقعیت قرارگیری آن، دارای ظرفیت بسیار بالایی برای معرفی و بهره‌مندی گردشگران است که امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی درست و معرفی هرچه بیشتر این داشته‌های فرهنگی به شهروندان، از این ظرفیت‌های موجود در کلان‌شهر اهواز بیش از پیش استفاده و بهره‌برداری شود.

پارک کوهساران اهواز که به بام اهواز شناخته می‌شود، یکی از محوطه‌های باستانی در شرق اهواز است که می‌توان از فراز آن بخشی از شهر همیشه زنده اهواز را مشاهده کرد؛ منظره‌ای دیدنی که می‌تواند مورد توجه گردشگران زیادی باشد.

دیدن خانه‌ها، محله‌ها، معابر، آدم‌ها و ماشین‌ها از بالا چه در روز و چه در شب لذت خاص خودش را دارد. مشاهده این مکان در شهر اهواز بسیار شگفت‌انگیز است.

در گورستان سنگی تپه کوهساران که با نام گورستان سنگی کوهساران نیز شناخته می‌شود، تعداد زیادی گوردخمه، استودان، قبر و دیگر سازه‌های تاریخی شناسایی شده‌اند. این گورستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ردیف جاهای دیدنی اهواز قرار دارد.

همچنین پیشنهاداتی از سوی مجموعه میراث‌فرهنگی استان خوزستان برای تبدیل این اثر تاریخی به سایت‌موزه به شهرداری اهواز ارائه شده است.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011227478315

برچسب‌ها