اردبیل، مقصدی با جاذبه‌های متنوع

با شروع بهار، طبیعت اردبیل دوباره بیدار می‌شود و به همراه مجموعه جاذبه‌هایی که از شمال تا جنوب استان گسترده است اردبیل را به مقصدی جذاب برای یک سفر نوروزی تبدیل می‌کنند.

رونق گردشگری مستلزم مولفه‌های متعددی است که بعضی از آن‌ها در اختیار انسان قرار دارد و برخی دیگر مربوط به مواهب خدادادی و شرایط اقلیمی است. نوروز، جشن باستانی کشورهای منطقه به ویژه ایران بعد از شب‌های طولانی پاییز و زمستان فرا می‌رسد و زمانی برای آسودگی از تمامی سختی‌های طبیعت است. فرصتی که امروزه و با توجه به تعطیلات موجود در این ایام زمانی برای سفر، استراحت و آماده شدن برای سال کاری جدید محسوب می‌شود.

انتخاب مقصد برای سفر به عوامل مختلفی بستگی دارد و هرشخص با توجه به علایق و سلایق خود منطقه‌ای را برای سفر انتخاب می‌کند. در این میان برخی مقاصد انتخاب جذاب‌تری هستند و جاذبه‌های متنوعی را پیش روی گردشگران می‌گذراند. اردبیل به عنوان یکی از مقاصد مهم سفر در کشور در مواقع مختلف سال ویژگی‌های متفاوتی برای جذب گردشگران دارد، بهار و تابستان این استان بهترین موقع برای سفر است و در عید نوروز با وجود احتمال بارش باران و برف، یک مقصد متفاوت و جذاب برای تجربه شرایط اقلیمی خاص در اولین روزهای بهار است.

استان اردبیل از جنوب استان که یکی از مبادی اصلی ورودی این استان است جاذبه‌های متنوع خود را در معرض دید گردشگران می‌گذارد، اگر سفر خود را از جاده سرچم و مرکز کشور به سمت اردبیل آغاز کنید در ابتدای راه با طبیعت بی‌نظیر شهرستان‌های خلخال و کوثر مواجه خواهید شد، جاده اسالم به خلخال نیز در این مسیر پیشنهاد ویژه‌ای برای ورود به استان اردبیل است و در ادامه مسیر جنوب به شمال استان می‌تواند تنوع اقلیمی و آب و هوایی را پیش روی مسافران بگذارد.

با ورود به استان اردبیل برخی جاذبه‌های خاص شما را به سمت خود خواهند کشید، آب‌های گرم و سرد معدنی که در جای جای استان پراکنده شده‌اند یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های اردبیل است و مسافران زیادی را به اردبیل می‌کشاند. مرکز اصلی این آب‌های معدنی شهر توریستی سرعین است اما گردشگران در شهرستان‌های کوثر، اردبیل، مشگین‌شهر و نیر نیز می‌توانند تنی به آب بزنند.

علاوه بر این در سال‌های اخیر جاذبه‌های انسان ساخت متعددی نیز در اردبیل ایجاد شده‌اند که اکنون شهرتی ملی دارند و یکی از عوامل اصلی سفر به اردبیل به شمار می‌روند، از جمله پل‌های معلق که علاقمندان زیادی دارد، پل معلق مشگین‌شهر و پل معلق تمام شیشه‌ای هیر در حال حاضر دو پلی هستند که پذیرای گردشگران هستند و علاوه بر پل، در این مجموعه‌ها امکانات تفریحی و رفاهی مختلف دیگری مثل زیپ‌لاین، دوچرخه هوایی و ادونچر پارک نیز وجود دارد که گردشگران قطعا با سفر به این مناطق می‌توانند روزهای جذابی را تجربه کنند.

استان اردبیل در حوزه میراث‌فرهنگی نیز جاذبه‌های خاصی در اختیار گردشگران می‌گذارد، یکی از معدود آثار ثبت جهانی یونسکو در کشور یعنی پایگاه میراث جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در مرکز استان قرار دارد، همچنین دو پایگاه ملی شهر یئری در مشگین شهر و کنزق در سرعین، 15 موزه در سراسر استان و 1150 اثر ثبت شده ملی جاذبه‌های میراثی این استان است.

البته پیش از همه موارد ذکر شده این طبیعت اردبیل است که می‌تواند مهم‌ترین جاذبه استان باشد، دامنه‌های سرسبز کوه سبلان، گردنه زیبای حیران، جنگل فندقلو، دشت مغان با آب و هوایی متفاوت و معتدل، ژئوپارک شیروان دره‌سی در مشگین شهر و آبشارهای گرمی تنها نمونه‌هایی از طبیعت بی‌نظیر اردبیل است.

با شروع بهار، طبیعت اردبیل دوباره بیدار می‌شود و به همراه مجموعه جاذبه‌هایی که در این یادداشت به گوشه‌ای از آنها اشاره شد اردبیل را به مقصدی جذاب برای یک سفر نوروزی تبدیل می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14011228292803

برچسب‌ها