آیین حراجی حسینیه فشم در فهرست ملی میراث ناملموس استان تهران ثبت شد

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از ثبت آئین حراجی حسینیه فشم به شماره 2835 به اتفاق آرا در آخرین جلسه شورای ثبت ناملموس خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، محسن سعادتی روز یکشنبه 28 اسفندماه گفت: عزاداری ماه محرم با فرهنگ و آداب شهرهای مختلف درهم آمیخته شده و هر یک از مناطق کشورمان سبک و سیاق خود را در عزاداری و برپایی مراسم سوگواری دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران عنوان کرد: برخی از این سنت‌ها از جمله هنر اجرای تعزیه، نخل‌گردانی، علم‌گردانی، پخت غذای نذری در شهرهای مختلف کشور برپا می‌شود ولی در این میان وجود دارد سنت‌هایی که خاص یک منطقه بوده و بیش از سه نسل از اجرای آن می‌گذرد.

او افزود: یکی از آیین‌های خاص عزاداری ماه محرم در استان تهران مربوط به «آیین حراجی» است که در حسینیه فشم شهرستان شمیرانات برگزار می‌شود.

سعادتی گفت: چند روز بعد از عاشورا و معمولاً در هفتمین شب شهادت امام حسین(ع)، بعد از نماز مغرب و عشاء اهالی فشم در حسینیه دور هم گرد آمده و آیین حراجی را برگزار می کنند. با توجه به میزان نذورات این مراسم گاهی بیش از یک روز اجرا می شود و حتی گاهی ممکن است به یک هفته هم برسد.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران خاطرنشان کرد: این حراجی در واقع یک نوع نذریِ مردم برای حضرت سید الشهدا(ع) و خاندان و یاران باوفایش است که ریشه در زمان‌های دور دارد. در این سنت، همه کالاهایی که مردم برای سیدالشهدا (ع) نذر کرده‌اند به فروش می‌رسد و عواید آن نیز ضمن کمک به نگهداری و توسعه حسینیه جامع فشم، برای اطعام عزاداران، اقامه عزای سید الشهدا(ع) و امور خیریه صرف می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14011228530927

برچسب‌ها