آشنایی کودکان با فرهنگ عامه، رویکرد موزه «عصارخانه شاهی» در سال ۱۴۰۲ است

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در موزه عصارخانه شاهی به دنبال بازیابی هویت کودکان و بزرگسالانیم، گفت: فرهنگ عامه یک مسئله ساری بوده و بواسطه اینکه همیشه مقابل چشمان ما است کمتر دیده می شود، پس باید آن را از سایه خارج کنیم و برای کودکان بیان کنیم.

علی عطریان در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا اظهار کرد: امسال در اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر حوزه کودکان متمرکز شده ایم، زیرا کودکان یکی از سرمایه های اصلی شهر هستند و می توانند سفیران فرهنگی ما در کشورها و شهرهای مختلف باشند.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در این اداره هنری برای نوروز ۱۴۰۲ خدمات ویژه برای کودکان تعریف شده است تا آن‌ها هم بتوانند در فضای موزه ها تعاملی را بین موزه، دفتر تخصصی و شهر اصفهان برقرار کنند و این رویکرد در تمام موزه های شهرداری جاری و ساری است.

او با بیان اینکه موزه عصارخانه شاهی دفتر تخصصی مطالعات فرهنگ عامه است، اظهار کرد: فرهنگ عامه همان چیزی است که بین فرهنگ امروز مردم جاری و ساری است و ممکن است ریشه در تاریخ خیلی دور مثل آیین ها داشته باشد و یا متولد شده در دوران معاصر باشد. همچنین فرهنگی را که امروز مردم با آن زندگی می کنند و بین مردم عمومیت دارد را فرهنگ عامه می گویند.

عطریان تصریح کرد: امسال بین فرهنگ عامه، کودک و کالبد عصارخانه شاهی به عنوان یک اثر صفوی و بازار اتصالی برقرار کرده ایم و آن این است که در عصارخانه شاهی یک گنج ناشناخته و مخفی در دل بازار وجود دارد و به صراحت به آن دست پیدا نمی کنند.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این ایده که برای یافتن گنج در عصارخانه شاهی باید بگردید تا آن را پیدا کنید را بصورت میکروسکوپی روی آن کار کردیم و به یک ایده برای گنج یابی کودکان تبدیل کردیم.

عطریان ادامه داد: کودک در بدو ورود به عصارخانه با نقشه ای مواجه می شود که به سبک قدیم طراحی شده و آن را که به مثابه طوماری است در دست می گیرد و لمس می کند و با استفاده از راهنمایانی که در طول موزه در حال چرخش هستند می تواند به گنج واقعی عصارخانه شاهی که همان روغن است، برسد.

او گفت: روغن امروزه برای ما در دسترس است اما در گذشته تهیه آن کاری بسیار مهم و دشوار بوده که بتوانند از دانه های خوراکی روغن را برای مصارف خوراکی، بهداشتی و روشنایی استخراج کنند، پس روغن در گذشته یک گنج بی نظیری بوده است.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در این بازی کودک نقشه خوانی را یاد می گیرد، عصارخانه را درک می کند و می فهمد روغن گنج است و در نهایت در گوشه ای دورافتاده از عصارخانه شاهی به گنج خودش که روغن است دسترسی پیدا می کند.

 او افزود: کودک همه این فرایند را باید طی کند و متوجه شود که هر کدام از قسمت های عصارخانه شاهی چه وظیفه ای دارد تا بتواند پازل روغن کشی را درک کند و به گنج خود دست یابد.

عطریان اظهار کرد: این یک بازی، سرگرمی و آموزش برای کودکان است تا با فرهنگ عامه خود و روش استفاده از دانه های روغنی و تهیه روغن آشنا شوند و بخشی از گنجینه فرهنگ عامه خود را هم درک کنند.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برنامه دیگر در عصارخانه شاهی، خیمه شب بازی است که دو شخصیت مبارک و سیاره خانم دارد و روایت های عامیانه خود را برای کودکان و خانواده ها بازگو می کنند.

او افزود: بسیاری از این آیین ها جاری و ساری است که با زبانی نمایشی و کودکانه و قابل درک برای بزرگسالان اجرا می‌شود تا روایت های عامیانه از طریق نمایشی ایرانی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد بیان شود.

عطریان با اشاره به اینکه در موزه عصارخانه شاهی به دنبال بازیابی هویت کودکان و بزرگسالانیم، تصریح کرد: فرهنگ عامه یک مسئله ساری است که بواسطه اینکه همیشه مقابل چشمان ما است کمتر دیده می شود، پس باید آن را از سایه خارج کنیم و برای کودکان بیان کنیم.

رئیس اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: کودک باید بداند چرا در اصفهان این موارد وجود دارد که این موضوع به شناخت هویتی اش برمی گردد تا خودش را در مختصات فرهنگی بشناسد و درک کند، زیرا در کشور کمتر به فرهنگ عامه پرداخته شده و براساس پژوهش هایی که انجام داده ایم تنها دفتر تخصصی فرهنگ عامه همین عصارخانه شاهی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020105640107

برچسب‌ها