برگزاری بیش از ۷۰ برنامه نوروزی و رمضانی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری بیش از ۷۰ برنامه نوروزی و معنوی ماه رمضان در ایام نوروز ۱۴۰۲ در این مجموعه جهانی با استقبال بی‌نظیر مردم و گردشگران خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، آفرین امامی در تشریح برنامه‌های اجراشده در  ایام نورزو ۱۴۰۲ در این مجموعه جهانی عنوان کرد: برنامه‌های کاخ گلستان از ۲۵ اسفند با برنامه‌های نوروزگاهی و به مناسبت پایان سرایش شاهنامه آغاز شد.

او ادامه داد: کاخ گلستان در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و یکم و دوم فروردین ۱۴۰۲ برنامه «شبی در موزه» را برگزار کرد و از روز دوم تا دهم فروردین از ساعت ۹ تا ۱۹ مجموعه کاخ گلستان پذیرای گردشگران بود.

امامی تصریح کرد: ساعت بازدید از این مجموعه جهانی در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین به مناسب وفات ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) به احترام برگزاری مراسم معنوی مسجد ارگ تهران تغییر کرد و تا ساعت ۱۶ پذیرای گردشگران بود و بلیت ورود به این مجموعه جهانی تا ساعت ۱۴ عرضه شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: برنامه‌های نوروزی کاخ گلستان در دو محور فرهنگی و موزه‌ای در این مدت برگزار شد و با توجه به تقارن نوروز و ماه رمضان، نمایشگاه و برنامه آئینی و مذهبی به اجرا درآمد.

او ادامه داد: بر این اساس نمایشگاه «گلستان ملکوت» با نمایش پرده ابراهیم (ع) و نمایش تعدادی از قرآن‌های کمتر‌دیده‌شده و دیده‌نشده در مخزن نسخ خطی برپا شد. همچنین نمایشگاهی با عنوان «نو روزه» به معنای روزه‌داری و نوروز که دربرگیرنده خاطرات ناصرالدین‌شاه بود و تقارن نوروز و ماه رمضان را در دوره قاجار نشان می‌داد، در این ایام برگزار شد.

امامی با اشاره به برگزاری برنامه‌های شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی، نقالی، ضرب‌ زورخانه و ورزش زورخانه‌ای و همچنین برنامه‌های نواحی محلی، رقص‌های بومی و آوای رمضان گفت: در این مدت بیش از ۷۰ برنامه نوروزی و معنوی رمضان برگزار شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با اشاره به برگزاری فروشگاه‌های صنایع‌دستی، سوغات استان‌ها و غرفه‌های فرهنگی در کنار کارگاه حفاظت مردمی و آشنایی مردم با میراث‌فرهنگی و همچنین نمایشگاه زیستگاه معرفی تنوع زیستی باغ گلستان عنوان کرد: همچنین برای نخستین بار تور ناشنوایان در عکس‌خانه کاخ گلستان برگزار شد.

او افزود: مسئله مهمی که به صورت ویژه در نوروز ۱۴۰۲ به آن توجه شد درحالی‌که در سال‌های گذشته فقط یک روز در هفته نخست و یک روز در هفته دوم نوروز سال‌های گذشته به آن تعلق می‌گرفت، برنامه‌های کودک محور بود، درحالی‌که در نوروز ۱۴۰۲ براساس درخواست بازدیدکنندگان و براساس بازخورد از برنامه‌های کودک دریافت کرده بودیم، امسال برنامه ویژه کودک و خانواده‌محور برگزار شد از جمله نمایش، موسیقی و آواز و برنامه‌های آموزشی به زبان کودک اجرا شد.

امامی تصریح کرد: آموزش آشنایی کودکان با مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به عنوان مجموعه ثبت شده در فهرست جهانی و تالارهای این مجموعه به زبان کودکانه آموزش داده شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: یک روز نیز بازخورد کودکان در رابطه با برنامه‌های کاخ گلستان را داشتیم که تعدادی نقاشی از کودکان جمع‌آوری شد که نگاه زیبای آن‌ها از کاخ گلستان به تصویر کشیده شده است و این نقاشی‌های بسیار زیبا، جالب و قابل توجه هستند که در قالب یک نمایشگاه در معرض نمایش درخواهد گرفت.

او درخصوص تفاوت برنامه‌های نوروزی ۱۴۰۲ با نوروز سال‌های گذشته عنوان کرد: در زمان کرونا یک سال تعطیل بودیم و در سال بعدی افزایش چشمگیری داشتیم و امسال نیز پیش‌بینی می‌کردیم بازدید قابل توجه‌ای داشته باشیم. همچنین در نوروز ۱۴۰۲ جمعیت ورودی به این مجموعه جهانی مدیریت شد تا مردم بتوانند تمام موزه‌های مجموعه را بازدید کنند و از نظر حفاظت مرمتی نیز مجموعه‌های کاخ مراقبت بیشتری شود و تمام مجموعه‌ها نیز به خوبی معرفی شود.

امامی در خصوص آمار ورودی گردشگران به کاخ گلستان نیز گفت: از آمار حدود هشت هزار نفر ورود به کاخ گلستان تا ۱۴ هزار بازدیدکننده به این مجموعه را داشتیم و به طور کلی استقبال مردم از کاخ گلستان بی‌نظیر بود و متوجه شدیم مردم با شناخت بهتری وارد کاخ گلستان می‌شوند.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: در سال‌های گذشته شناخت مردم به کاخ گلستان کمتر بود و بر اساس معرفی که اداره معرفی و آموزش کاخ گلستان انجام داد و ارتباطی که با پژوهشگران و همچنین با رسانه‌ها در فضای مجازی برقرار شد مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان شناخته‌تر شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در انتها خاطرنشان کرد: نوروز ۱۴۰۲ همراه با جشن رمضان بود و این تقارن باعث شد بازدیدکنندگان برای برنامه نوروزی و ماه رمضان در کاخ گلستان با استقبال بیشتری حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020112900624

برچسب‌ها