موانع و راهکارهای صادرات صنایع‌دستی استان زنجان بررسی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: موانع و راهکارهای صادرات صنایع‌دستی استان زنجان در دست بررسی قرار دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در نشستی که با حضور هنرمندان پیشکسوت و روسای اتحادیه‌های مختلف صنایع‌دستی زنجان و استاد دانشگاه زنجان برگزار شد، گفت: در این نشست موارد مربوط به رفع موانع صادرات حوزه صنایع‌دستی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان اظهار کرد: صنایع‌دستی یکی از اولویت‌های این اداره‌کل است چرا که این صنعت می‌تواند تأثیر بسزایی در ایجاد مشاغل خانگی و تحقق سیاست‌های اقتصاد داشته باشد. متاسفانه این صنعت سهم ناچیزی در صادرات دارد و در مقابل کشورهای ترکیه، چین، هند و غیره بسیار ناچیز است.

او گفت: صنعتگران ما باید با بازار فروش آشنایی پیدا کنند و بتوانند صادرات محصولات خود را انجام دهند.

صفوی افزود: استان زنجان یکی از استان‌های فعال کشور در زمینه صنایع‌دستی است و یافته‌های باستان‌شناسان در این استان، قدمت انواع صنایع‌دستی را نشان می‌دهد. صنایع‌دستی استان حکایت تلفیق هنر و خلاقیت با فلز است، از مسگری گرفته تا چاقو و ملیله و چارق، که هر یک به نوعی با فلز عجین شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با بیان اینکه ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان فعال است، افزود: زنجان در بحث فلزکاری جزو پنج استان برتر کشور است. هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان زنجان از جنبه‌های مختلفی چون قدمت و اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی مورد توجه است.

الناز خدایی‌فرد در این جلسه گفت: در استان زنجان 2 برند معروف در جهان داریم که اولی چاقو و دومی ملیله است که شهرتی جهانی دارند. در حال حاضر فروش محصولات صنعتگران بسیار محدود و به صورت غیر رسمی است. صنعتگران رشته‌های مختلف در استان در حوزه تولید مشکلی ندارند زیرا افرادی بسیار توانمند هستند. ما نیازمند شرکتی هستیم که با تاسیس آن صادرات به خارج انجام شود تا بتوانیم انواع مختلف صنایع‌دستی را صادر کنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ما مزیت‌های رقابتی بی‌نظیری را در صنایع‌دستی زنجان داریم، تمام تلاش‌مان رفع موانع تولید و صادرات است. برای صادرات احتیاج به تسهیل‌گری حوزه سیاسی و برای تولید به تسهیل‌گری حوزه فرهنگ نیاز داریم.

امیر جباری یکی از مهمترین اهداف در حوزه صنایع‌دستی را توسعه صادرات این محصولات دانست و افزود: این موضوع از دو جهت حائز اهمیت است؛ نخست آنکه از این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال، کشور می‌تواند به منابع ارزی دست پیدا کند و علاوه بر آن، مهمتر از این مزیت اقتصادی، بُعد فرهنگی توسعه صادرات محصولات صنایع‌دستی از حیث تأثیر آن در آشنایی مردم با تاریخ فرهنگ و تمدن ایران است.

استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان و بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: در این رابطه، یک مطالعه علمی پژوهشی توسط بنیاد نخبگان در دانشگاه انجام داده خواهد شد که در گام اول اطلاعات اولیه جمع‌آوری و سپس پرسشنامه‌ای ایجاد می‌شود  و سپس در اختیار صنعتگران و کارشنان قرار خواهد گرفت و نتیجه این واکاوی موانع صادرات صنایع‌دستی زنجان به بازارهای جهانی پرداخته خواهد شد. این طرح کاربردی است که با کمک مسئولان و مقامات دولتی به ثمر خواهد نشست، قطعا خروجی آن باعث اتفاقات مناسب برای صادرات استان خواهد شد.

او درباره مهمترین موانع و چالش‌های موجود بر سر راه توسعه صادرات صنایع‌دستی اظهار کرد: بخش اعظمی از این چالش‌ها، قابل رفع و دارای ریشه‌های داخلی است. صادرت در استان زنجان نسبت به کرمان و اصفهان بسیار پایین است.

جباری بیان کرد: عدم برنامه‌ریزی تولید و فروش، پایین بودن کیفیت بعضی کالاها، عدم بسته‌بندی صحیح، عدم هماهنگی بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان، موارد گمرکی، بیمه و حمل‌ونقل وعدم بازاریابی محدودیت‌های ناشی از تحریم، سیاست‌های بازاریابی و حمایتی ضعیف و مقطعی و غیره از جمله موارد موانع و مشکلات صادرات صنایع‌دستی است.

مجید غضنفریون در این نشست بیان کرد: ملیله‌کاری با سابقه تاریخی چند هزار ساله، یکی از ظریف‌ترین و پر بهاترین هنرهای فلزکاری است و جزو مهم‌ترین صنایع‌دستی بومی زنجان محسوب می‌شود. هنرمندان ملیله‌کار زنجانی با استفاده از نقره و گاه طلا مبادرت به ساخت ظروف تزئینی و مصرفی گران‌قمیت از جمله سرویس چای‌خوری، انواع سینی، گلدان، کاسه، قلمدان، جعبه جواهرات، قاب عکس می‌نمایند که از شهرت جهانی برخوردار است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره استان زنجان تأکید بر اینکه ارزش افزوده به وجود آمده از صادرات زیورآلات حاصل از نقره نظیر انگشترهای تزئینی یا آثار ملیله‌دوزی بسیار چشمگیر است، گفت: این در حالی است که صرفاً به دلیل این مانع، فرصت صادرات را از خودمان گرفته‌ایم.

محمدرضا معجونی در این جلسه گفت: در تولید چاقوی کلسیونی، زنجان تنها شهری است که به خاطر سبقه تاریخی در آن تبحر دارد و تنها تولید کننده در این زمینه است. صادارت ما هم فعلا در این همین حوزه بوده که به صورت غیر رسمی است.

مسئول توسعه خوشه چاقوی زنجان بیان کرد: با وجود یک‌هزار قلم انواع چاقو در زنجان ضروری است برای صادرات آن تلاش بیشتری انجام شود. استان زنجان در زمینه چاقو هنرمندان برجسته و فعالی دارد که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020121931340

برچسب‌ها