مرمت 3 پل تاریخی در صومعه‌سرای گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: میزان اعتبارات تخصیصی ملی و استانی سالیانه به گونه‌ای است که حداکثر ۲۰ تا ۳۰ اثر را می‌توان مرمت کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی با اشاره به وجود ۲۳ پل تاریخی ثبت ملی شده در این استان، اظهار کرد: از این تعداد پل تاریخی ثبت ملی شده، سه پل شاخص گوراب تولم، گاز روبار و مرغانه پرد خطیبان در شهرستان صومعه سرا قرار گرفته است.

مدیر‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از مرمت و بازسازی سه پل تاریخی صومعه‌سرا خبر داد و افزود: مرمت این پل‌ها با توجه به اهمیت معماری و تاریخی که دارند در سال‌های گذشته در اولویت فعالیت‌های مرمتی اداره‌کل قرار گرفته به‌طوری‌که پل گوراب تولم به طور کامل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و بهره‌برداری از این پل‌ها در دست اجراست و همچنین برای این پل‌ها تابلوهای راهنما نیز ساخته و نصب شده است.

صومعه‌سرا به شهرستان سبز در مرمت و احیای بناهای تاریخی تبدیل شده است

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه صومعه‌سرا به شهرستان سبز در مرمت و احیای بناهای تاریخی تبدیل شده است، گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری و تعدد و تراکم بالای آثار تاریخی در گیلان، برای تمامی آثار تاریخی شهرستان صومعه‌سرا اقدامات اساسی و مهمی انجام شده است.

جهانی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص شهر تاریخی گسکر صومعه‌سرا، بیان کرد: برای شهر تاریخی گسکر علاوه بر چندین فصل کاوش باستان‌شناسی، در سال گذشته در 2 قرارداد مطالعاتی مجزا، فتو گرامتری هوایی کامل محوطه و مطالعات ایجاد سایت موزه توسط مشاور ذی‌صلاح انجام شده و حتی قراردادی با پیمانکار برای ایجاد گام‌های اول سایت موزه نیز منعقد و پروژه به اجرا در آمده است.

او با اشاره به اینکه گام‌های اساسی برای مرمت مناره بازار صومعه‌سرا انجام شده است، افزود: مرمت مناره، کف‌سازی محوطه و بهسازی مسیر دسترسی و نصب تابلوهای دو زبانه معرفی اثر در سال‌های گذشته انجام شده است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان ادامه داد: اقدام مهم دیگر در راستای حفاظت بهینه اثر و حریم پیرامونی آن، تملک بخش عمده‌ای از شالیزارهای پیرامونی مناره بوده که انجام شده و پیگیری برای تملک بخش‌های باقیمانده نیز در حال انجام است.

 مرمت حمام کسما به طور کامل انجام شده است

 جهانی از مرمت کامل حمام تاریخی کسمای صومعه‌سرا خبر داد و اضافه کرد: مرمت حمام کسما به طور کامل انجام شده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

او  با بیان اینکه پرونده چهار اثر تاریخی کسما تدوین شده و بزودی ثبت می‌شود، افزود: در طی سال‌های گذشته برای احیا میراث ناملموس، روش مهارت فناوری نیشکر، تعزیه ضیابر، رشته و خشکار طاهرگوراب، حلوای ضیابری ثبت ملی شدند و همچنین برگزاری جشنواره‌های مربوط به میراث ناملموس و فرهنگ کشاورزی در سنوات گذشته برگزار شده است و استمرار خواهد داشت.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از وجود یک‌هزار و 235 اثر ثبت ملی و پنج‌هزار و 200 اثر تاریخی در این استان خبر داد و اضافه کرد: با این داده‌های آماری گیلان چهارمین استان کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی است.

 جهانی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص ملی و استانی پاسخگوی نیازهای میراث گیلان نیست، گفت: میزان اعتبارات تخصیصی ملی و استانی به گونه‌ای است که حداکثر ۲۰ الی ۳۰ اثر می‌توانند سالیانه مورد مرمت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020122709453

برچسب‌ها