انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه تپه سراب کرمانشاه

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه‌ تپه تاریخی سراب کرمانشاه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای حفاظت هرچه بیشتر از محوطه‌ها و آثار فرهنگی در استان برنامه‌های گمانه‌زنی متعددی را برای تعیین عرصه و حریم این محوط‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: پیرو مجوز صادر شده از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور، در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در تپه سراب کرمانشاه، گمانه‌زنی انجام شد تا عرصه این محوطه مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. 

او ادامه‌داد: این محوطه در جنوب روستای ده‌پهن و در شرق ایستگاه قطار کرمانشاه واقع شده است.

فرمانی گفت: تپه سراب در باستان‌شناسی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و حاوی آثار دوره نوسنگی است.

او افزود: در سال‌های قبل از انقلاب دو هیئت آمریکایی و سپس کانادایی نیز در آن به کاوش پرداخته‌اند و از این محوطه قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین سفال‌ها در ایران و منطقه زاگرس یافت شده است.  

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت:عبور ریل قطار بین‌شهری از سمت جنوب تپه سراب و همچنین تخلیه نخاله‌های ساختمانی و خاکریزی در سطح آن به شدت موجودیت این تپه را با تهدید مواجه کرده است. 

او تصریح کرد: برای حفاظت از این محوطه با استفاده از گمانه‌زنی عرصه آن تعیین شده است. 

این برنامه میدانی به سرپرستی حجت دارابی، عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی و با نظارت کامیار گودرزی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، و با پیگیری سیاوش شهبازی مسئول تعیین حرائم استان، انجام شده است.  

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020124417674

برچسب‌ها