فعالیت ۵ محوطه کاوش باستان‌شناسی در بوشهر

مدیر پایگاه زنجیره‌ای خلیج‌فارس و دریای مکران از فعال شدن ۵ محوطه کاوش باستان‌شناسی در بوشهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، نصرالله ابراهیمی  با اعلام این خبر گفت: برای اولین بار در استان بوشهر ۵ محوطه تاریخی برای مطالعات باستان‌شناسی فعال می‌شود.

مدیر پایگاه زنجیره‌ای خلیج‌فارس و دریای مکران افزود: این کاوش‌ها از شمالی‌ترین نقطه استان، شهرستان دیلم تا جنوب استان سیراف ادامه خواهد داشت که به لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت ارزشمند است.

او ادامه داد: تل‌ تهماچی شهرستان دیلم که مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است،۷ هزار سال قدمت دارد و به سرپرستی عباس مقدم هئیت باستان‌شناسی در این محوطه تاریخی مستقر خواهد شد.

ابراهیمی اضافه کرد: بخش دوم کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان شغاب در حال انجام است که مصطفی ده‌پهلوان سرپرستی این هیئت باستان‌شناسی را بر عهده دارد و محور سخنرانی او در سمینار جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج‌فارس حول محور همین موضوع بود.

مدیر پایگاه زنجیره‌ای خلیج‌فارس و دریای مکران گفت: هم‌چنین کاوش‌های باستان‌شناسی محیط پیرامون کاخ هخامنشی چرخاب برازجان نیز شروع خواهد شد.

او بیان کرد: در چند ماه گذشته بررسی باستان‌شناسی شبه جزیره بوشهر و لیان قدیم در منطقه ریشهر انجام شده و در همین راستا یکی دیگر از محوطه‌های تاریخی که در این زمینه فعال می‌شود محوطه تاریخی تل‌پی‌تل بوشهر بوده که اولین کاوش این محوطه در سال ۱۹۱۳ میلادی به سرپرستی موریس فرانسوی انجام شده و فصل دوم به سرپرستی نوروز رجبی آغاز خواهد شد به موضوع ایلام شناسی و تاریخ ایران خواهد پرداخت که فصلی جدید به روی علاقه‌مندان در این حوزه باز می‌شود.

ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده سیراف توسط محمداسماعیل اسماعیلی جلودار در سمینار جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج‌فارس تشریح شد که به ارتباطات و مبادلات تجاری ایران و چین پرداخته شد و بدون تردید این مطالعات و کاوش‌ها در سیراف ادامه خواهد داشت چرا که معتقدیم هر چه مطالعات و حفاظت ما در این زمینه بیشتر باشد قدم‌های ما برای رسیدن به ثبت جهانی این بندر تاریخی نزدیک‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020210817983

برچسب‌ها