گیلان میزبان برنامه مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی می‌شود

استان گیلان میزبان برنامه ملی مهر اصالت مرغوبیت صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: در این برنامه ملی که هر یک سال در میان در کشور برگزار می‌شود، بر مبنای ضوابط و قوانین خاص خود، آثار تولید شده صنایع‌دستی داوری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: اولویت اصلی شرکت در این رقابت ملی مهم، کاربردی بودن اثر، کیفیت بالا، رعایت اصول استاندارد تولید، بومی بودن و اصالت ملی و ... است.

او تصریح کرد: تمام تولیدکنندگان محصولات صنایع‌دستی واجد شرایط فوق می‌توانند در این رقابت ملی مهم شرکت کنند.

جهانی همچنین گفت: هنر منسوخ‌شده دارایی بافی به زودی در گیلان احیا خواهد شد.

انتهای پیام/

ولی جهانی با با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در نظر دارد این هنر ارزشمند را دوباره در این استان احیا نماید.

 او افزود: دارایی پارچه‌ای ابریشمی با نقوش درهم هندسی است که در گذشته به دلیل وجود صنعت ابریشم در گیلان تولید می‌شد، اما در دهه‌های اخیر به دلیل کاهش و افول صنعت ابریشم در گیلان متاسفانه این هنر از بین رفت و اکنون این پارچه سنتی زیبا در استان یزد بافته و تولید می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بیان کرد: ویژگی خاص این پارچه‌ها به نوع نقش و رنگرزی آنهاست. این هنر زیبا را به این دلیل دارایی می‌خوانند که در گذشته تنها ثروتمندان توان خرید آن را داشتند و در قدیم جزئی از جهیزیه عروس و از وسایل ارزشمند و سرمایه‌اش بود.

از پارچه دارایی برای رومیزی روتختی شال و روسری و تزیین لباس و .. استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402021270957

برچسب‌ها