عملیات گمانه‌زنی و لایه‌نگاری تپه باستانی میلاجرد مرکزی انجام شد

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی میلاجرد از توابع استان مرکزی انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، اسماعیل شراهی با اعلام این خبر گفت: عملیات گمانه‌زنی و  لایه‌نگاری تپه میلاجرد  با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نیمه دوم فروردین‌ماه 1402 به مدت یک ماه انجام شده است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تپه تاریخی میلاجرد یکی از محوطه‌های باستانی شهرستان کمیجان است که بعنوان استقرارگاه در دوره اشکانی، ساسانی و سلجوقی و ایلخانی در منطقه موسوم به شرا مطرح بوده به طوری‌که منابع تاریخی دوره اسلامی از آن یاد کرده‌اند.

او اظهار کرد: عملیات گمانه‌زنی به‌منظور  تعیین عرصه و حریم اثر با توجه به توسعه شهر میلاجرد، فعالیت‌های کشاورزی و باغداری انجام شده است که با حفر این گمانه‌های باستانی در پیرامون تپه و باغات و اراضی زراعی همراه بوده است.

شراهی افزود: در این برنامه حدود عرصه اثر تعیین و حریم اثر بر روی نقشه‌های مربوطه به‌عنوان حریم حفاظتی به پژوهشکده باستان‌شناسی و دفتر ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی پیشنهاد شده است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: پس از پایان عملیات گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه باستانی نگار، اقدامات حفاظتی این تپه در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قرار می‌گیرد.

این تپه باستانی در فهرست آثار ملی با شماره 12844 و در 19 مرداد 1384 به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402021372638

برچسب‌ها