دیدار قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی با مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران/ تاکید بر توسعه همکاری‌ها و پشتیبانی یونسکو از فعالیت‌های ایران در حوزه میراث‌فرهنگی

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: امیدواریم در دوره جدید مدیریت دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، شاهد توسعه همکاری‌ها و پشتیبانی یونسکو از فعالیت‌های ایران در حوزه میراث‌فرهنگی به ویژه ثبت جهانی باشیم.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، علی دارابی در دیدار با گلدا الخوری، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفـت: امیدوارم در دوره جدید مسئولیت شما، همکاری‌های خوبی بین میراث‌فرهنگی و یونسکو اتفاق بیفتد.

او همچنین به حضور در اجلاس «ائتلاف برای میراث‌فرهنگی آسیا» اشاره و عنوان کرد: به اعضای این ائتلاف پیشنهاد دادم تا در زمینه استرداد آثار تاریخی و مقابله با قاچاق اشیای تاریخی همکاری کنند. قاچاق اشیای تاریخی مصداق بارز تروریست فرهنگی  است. در هر صورت هر اقدامی که موجب اعتلا، حفظ و استرداد میراث‌فرهنگی شود، حمایت می‌کنیم و جزو سیاست‌های مهم ماست. برنامه جدیدی برای معرفی میراث‌فرهنگی برای کودکان و نوجوان داریم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: در دولت جدید برنامه گسترده‌ای برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی و معرفی آن و افزایش سطح سواد میراثی در جامعه داریم و معتقدم تغییرات اقلیمی مانند سیل، زلزله و فرونشست از جمله تهدیدهای جدی برای حوزه میراث‌فرهنگی ایران و سایر کشورهاست.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: در پاییز سال‌جاری نمایشگاه مشترکی در حوزه موزه‌ها بین ایران، چین و عربستان در کشور چین برگزار می‌شود. موضوع این نمایشگاه تاثیر فرهنگ و تمدن ایران بر خاورمیانه و چین است.

او ادامه داد: امیدواریم در دوره جدید مدیریت دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، شاهد توسعه همکاری‌ها و پشتیبانی یونسکو از فعالیت‌های ایران در حوزه میراث‌فرهنگی به‌ویژه ثبت جهانی باشیم.

دارابی اظهار کرد: فعالیت اصلی ما در حوزه میراث‌فرهنگی در حوزه حفظ، احیا، ثبت، مرمت، موزه‌داری و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی است. به دنبال مسئله حفظ و صیانت از میراث‌هنگی هستیم تا آن را به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: آن چه از یونسکو انتظار داریم  پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی است. در حوزه‌های مختلف و در مرکز میراث‌ ناملموس منطقه‌ای و بخش‌های دیگر برنامه‌های مختلفی داریم امیدواریم این برنامه‌ها با همکاری یونسکو اجرا شود.

ایران جزو اعضای فعال یونسکو در عرصه‌های آموزش، فرهنگ، علوم اجتماعی و ورزش است

در ادامه گلدا الخوری، مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: از دعوت معاونت میراث‌فرهنگی تشکر می‌کنم. بسیار خوشحالم که ایران هستم، مردم ایران از من استقبال خوبی کردند، این موضوع موجب می‌شود من وظایفم را خوب انجام بدهم. همچنین از حمایت دولت ایران برای حضور در ایران تشکر می‌کنم.

او افزود: ایران جزو اعضای فعال یونسکو در عرصه‌های آموزش، فرهنگ، علوم اجتماعی و ورزش است. از شش کنوانسیونی که یونسکو دارد، ایران در پنج کنواسیون عضویت دارد. امیدواریم در کنوانسیون ششم هم عضو شود درباره این موضوع هفته آینده صحبت خواهیم کرد.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران تصریح کرد: حمایت یونسکو از ایران تنها محدود به تهران نیست، این حمایت‌ها می تواند در سایر دفاتر و پاریس انجام شود. آماده هستیم تا نقشه راهی برای همکارای‌های آتی میان این نهاد بین‌المللی و وزارت میراث‌فرهنگی تهیه کنیم تا مسیر این همکاری‌ها آسان‌تر شود.

الخوری برای شرکت در رویدادهایی که وزارت میراث‌فرهنگی برگزار می‌کند، اعلام آمادگی کرد و در ادامه گفت: همه دنیا از عظمت فرهنگ و تمدن ایران آگاه هستند. از فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی حمایت می‌کنیم.

او تصریح کرد: پروژه‌ای برای مقابله با قاچاق اشیای میراث‌فرهنگی و تاریخی در نظر گرفتیم، امیدواریم با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی بتوانیم به شکل چند جانبه پیش ببریم.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: شبکه گسترده‌ای از حمایت‌های خارجی داریم در ایران کرسی‌های مختلف یونسکو وجود دارد. با توجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده در سند راهبردی موضوع فرهنگ و گردشگری گنجانده شود. از سند راهبردی گردشگری ایران به لحاظ فنی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020213957659

برچسب‌ها