مالکیت اماکن میراثی قابل واگذاری به‌غیر نیست/ برپایی نمایشگاه مشترک با چین و عربستان

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: بناهای تاریخی تحت تملک دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست. به بیان دیگر، موضوع تملک در میان نیست، مرمت و بهره‌برداری از آن‌ها مطرح است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم معارفه و تکریم مدیران عامل جدید و پیشین صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، که امروز شنبه ۱۶ اردیبهشت 1402 در عمارت مسعودیه برگزار شد، گفت: امروز گنجینه‌دار و حافظان و امانتداران نیاکان خود هستیم و وقتی از «ایران فرهنگی» صحبت می‌کنیم، از ۷ هزار سال تاریخ و کشوری با ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده صحبت می‌کنیم.

دارابی ادامه داد: پاییز امسال نمایشگاه موزه‌ای مشترکی میان ایران و عربستان و چین، در چین برگزار خواهد شد و موضوع آن، نقش فرهنگ و تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و چین است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به مزایده ۱۹ بنای تاریخی که در هفته گذشته رسانه‌ای شد، گفت: ما نیازمند حفاظت، مرمت، نگهداری و بهره‌برداری از آثار و بناهای تاریخی هستیم. تأسیس صندوق احیا هم به همین منظور است.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: بر اساس اصل ۸۳ قانون اساسی، تمام بناهای تاریخی و نفایس در اختیار و تحت تملک دولت است و این بناها قابل واگذاری به غیر نیست. پس بحث تملک در میان نیست، موضوع بهره‌برداری است. باید در این امر، سرعت عمل داشته باشیم، چرا که ابنیه و اماکن تاریخی در معرض خطر و حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارند. نهادی مثل صندوق احیا امروز برای مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی به کمک آمده است.

او خاطرنشان کرد: اگر صندوق را نداشتیم، امروز تکلیف مضاعف بود که صندوق را ایجاد کنیم، چون فقط برای مرمت ۵ هزار میلیارد تومان و برای تملک، ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، در حالی‌که این ارقام از بودجه وزارتخانه بیشتر است.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر روایتگری و جهاد تبیین گفت: باید تشکل‌های مردمی را ایجاد و تقویت کنیم تا بتوانیم بناها را حفظ کنیم. بعد از ثبت، حفظ و مرمت و بهره‌برداری و آموزش و ... را داریم که اگر این اتفاق نیفتد، نقض غرض است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مدیران پیشین و کنونی صندوق احیا گفت: آقای ساری در یک دوره صندوق احیا توانستند ثبات را حاکم کنند و طی این مدت برای ارتقای کمّی و کیفی صندوق تلاش کردند. از آقای طلایی هم که قبول مسئولیت کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم مسئولیت‌های جدیدی را که بر عهده صندوق است، عملیاتی کند.

«فروش» یا «حراج» اماکن تاریخی، اطلاقی جعلی و انحرافی است

حسین ساری، مدیرعامل سابق احیا در ادامه گفت: وقتی بناها به‌صورت اصولی مرمت می‌شوند، دهه‌ها و شاید سده‌ها به عمرشان اضافه می‌شود. پس واگذاری مرمت و البته بهره‌برداری بصورت موقت، رویکرد درستی است و کسانی را که نسبت به آن ابهام دارند، باید توجیه کنیم. نمونه‌اش همین عمارت مسعودیه که یک دهه است مسکوت مانده و تخریب آن بیشتر شده است.

او افزود: اکنون ۱۹ بنا برای مرمت و بهره‌برداری مدت‌دار به مزایده گذاشته شده‌اند. اطلاق «فروش» یا «حراج»، جعلی و انحرافی است. مزایده‌ های مذکور به صورت الکترونیکی است و همه به آن دسترسی دارند و جای ابهام ندارد. قراردادها هم سه طرفه است، صندوق احیا، سرمایه‌گذار و استان به عنوان ناظر.

شهاب طلایی شکری، مدیرعامل جدید هم اظهار کرد: صندوق احیا در شهریور ۸۳ تأسیس شده و عناوینی همچون «شناسایی، ثبت، مرمت و بهره‌برداری» در اهداف آن قید شده است. در سال ۹۶، موضوع صنایع‌دستی هم به عناوین صندوق اضافه شده است.

او خاطرنشان کرد: صندوق توسعه و احیا را می‌توان بخش «اقتصاد فرهنگ» وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دانست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020216640871

برچسب‌ها