تأکید دادستان بهبهان بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی با متولیان میراث‌فرهنگی

دادستان بهبهان در نشست مشترکی باحضور رئیس اداره‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و همچنین مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ارجان و چگاسفلی بر مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای حفاظت از میراث باستانی تأکید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ارجان و چگاسفلی اظهار کرد: جلسه­‌ای با موضوع دفاع از حقوق عامه و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی محوطه­‌های باستانی ارجان و چگاسفلی باحضور علیرضا قاسمی‌نژاد دادستان بهبهان، مسعود صحراگرد سرپرست اداره میراث‌فرهنگی شهرستان و برخی مسئولان محلی در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان بهبهان برگزار شد.

کبری ابوعلی عنوان کرد: از جمله اهداف مهم این جلسه می‌توان به افزایش مشارکت‌‌های اجتماعی در حفاظت از داشته‌های تاریخی و فرهنگی و نیز تسریع و تسهیل همکاری تمام ادارات، نهادها و دستگاه قضا با مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشاره کرد.

او با بیان این‌که دادستان بهبهان در این نشست حفاظت و پاسبانی از میراث تاریخی و باستانی شهرستان را موضوعی ضروری دانست، افزود: پس از اظهارات و پیشنهادهای اعضا در این جلسه، دادستان در جمع‌بندی این نشست بر افزایش مشارکت­‌ها و لزوم همکاری دیگر دستگاه­‌ها و نهادهای متولی با اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پایگاه میراث‌فرهنگی ارجان و چگاسفلی تأکید کرد.

محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع است. وسعت این محوطه باستانی که با شماره ثبت ۴۴ جزو نخستین محوطه‌های ثبت‌ شده در استان محسوب می‌شود، حدود ۵۰۰ هکتار است.

در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان نسبت داده شده ولی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و با دوره ایلامی کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.

همچنین چگاسفلی یا تل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در دشت زهره در جنوب‌شرقی خوزستان و به فاصله اندکی از خلیج‌فارس قرار دارد. این محوطه باستانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیأتی به سرپرستی «هانس نیسن» از مؤسسهٔ شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد و درسال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این تل یک مکان آیینی بسیار مهم است که تاریخش به هزاره‌های کهن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. نقوش سفال‌های بدست آمده از گورها از سنتی حکایت دارد که ریشه در فرهنگ‌های کهن ساکن در دشت‌های جنوب و جنوب‌غربی ایران دارد.

این محوطه، یکی از محوطه‌های تاریخی نامزد ثبت‌ جهانی است. منطقه تاریخی تل چگاسفلی یکی از وسیع‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه انسان پیش از تاریخی در دشت زهره به عنوان نقطه کانونی طرح درنظر گرفته شده ‌است.

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020217478473

برچسب‌ها