گردهمایی دبیران ستاد اقامه نماز ادارات کل خراسان رضوی در موزه بزرگ خراسان برگزار شد

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از برگزاری گردهمایی دبیران ستاد اقامه نماز ادارات کل خراسان رضوی در موزه بزرگ خراسان خبرداد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی مسعود رحمانی با اعلام این خبر افزود: این گردهمایی در راستای تبادل نظر نسبت به برنامه‌های سال جاری ستاد اقامه نماز و تقدیر از برگزیدگان جشنواره فجر تا فجر ستاد اقامه نماز استان برگزار شد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: بازدید از بخش‌های مختلف موزه بزرگ خراسان و آشنایی بیشتر دبیران ستاد اقامه نماز ادارات کل استان خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های این گردهمایی بود.

همچنین حجت الاسلام امرالله سبحانی‌نیا رئیس ستاد اقامه نماز استان خراسان رضوی بر ضرورت شنیدن صحبت‌های همکاران توسط دبیر ستاد اقامه نماز در ادارات تاکید کرد و گفت: آنقدر شنیدن عظمت دارد که خداوند خود را با «سمیع» یاد می‌کند.

او با اشاره به تفاهم نامه‌های ستاد اقامه نماز کشور با وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در کشور اظهار کرد: تفاهم‌نامه را با رویکرد محلی و براساس شرایط و اقتضای شهرستان اجرا کنید.

همچنین محمود طغرایی مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این گردهمایی با اشاره به متون تاریخی اظهار کرد: نماز واژه‌ای پهلوی است که از قبل اسلام وجود داشته است، هم‌چنین پرستشگاه‌هایی مربوط به دوران قبل از اسلام در خراسان وجود دارد.

او درباره تجلی نماز در آثار تاریخی و میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: در بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی عبادت، نماز و قبله حضور داشته و مسجد جزو نخستین بناهایی است که در شهرها و روستاها ایجاد می‌شده است.

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تعداد 96 مسجد تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تلاش داریم این آثار تاریخی و فرهنگی را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

او تصریح کرد: مسجد مدرسه توس یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان است که حدود 900 سال قدمت دارد و بخشی‌هایی از آن در مطالعات باستان شناسی توس کشف شده است.

طغرایی با اشاره به اهمیت موضوع نماز اظهار کرد: در رباط‌های و کاروانسراهای خراسان رضوی نیز نمازخانه وجود داشته است در رباط شرف که یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است سه محراب باقی وجود دارد.

او افزود: در مدارس تاریخی نیز محراب وجود دارد و در مدارسی مانند غیاثیه خرگرد خواف مدرسه دور در و پیزاد نیز نماز اقامه می‌شده است.

طغرایی گفت: مصلی‌های مشهد، طرق، سبزوار و ایوان مصلی گناباد نیز از دیگر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران مرتبط با موضوع نماز است.

در ادامه این مراسم بیانیه هیئت داوران جشنواره علمی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز فجر تا فجر قرائت و از برگزیدگان تقدیر شد.

در این بیانیه آمده است: انسان‌های شایسته و رشد یافته، همیشه و در همه حال در مسیر تکامل زندگی، به خوبی‌ها و نیکی‌ها می اندیشند و آن ‌گاه که اینحسنات، رنگ و بوی الهی گرفته و در تلاش برای توسعه و ترویج نماز باشد، از ارزش و قداست و پاداشی بی‌حساب برخوردار است.

بدین وسیله از شرکت تمامی فرهیختگان، هنرمندان، ادیبان، نویسندگان، فرهنگیان و دانش‌آموزان در فراخوان اولین دوره جشنواره علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و ادبی نماز با عنوان «فجر تا فجر» از باب «من لم یشکر الخالق لم یشکر المخلوق» صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نماییم.

در اولین جشنواره فجر تا فجر در استان خراسان رضوی 895 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که پس از داوری در دو گروه سنتی بزرگسالان و دانش آموزان در چند بخش 36 اثر در استان حائز رتبه  شایسته تقدیر شدند و پس از ارسال به جشنواره کشوری تعداد 4 اثر در بخش‌های عکس، پادکست، شعر و نمایشنامه‌نویسی دارای رتبه کشوری شدند.

امید آنکه خداوند بزرگ همه ما را مشمول دعای حضرت ابراهیم(ع) قرار دهد که فرمودند: «خداوندا، من و فرزندانم را از نمازگزاران قرارده» ان‌شاءالله

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020219770103

برچسب‌ها