برگزاری همایش فردوسی با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی»/ ساختارمند شدن همایش پس از دو دهه

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به برگزاری همایش ملی فردوسی با عنوان«بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» از ساختارمند شدن آن پس از دو دهه خبر داد.

مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش فردوسی، بیان کرد:‌ پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، از آذر ماه 1401 طراحی و ایجاد ساختار همایش فردوسی را به‌صورت مشترک آغاز کردند.

او با اشاره به اهمیت نقش شاهنامه و فرهنگ و ادبیات حماسی در تکوین هویت ملی ایران اسلامی بر ضرورت بازنگری این نقش در زمان حاضر تاکید کرد و افزود:‌ امسال همایش ملی بزرگداشت فردوسی، باعنوان «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» با تمرکز بر بررسی نقش شاهنامه فردوسی در تحکیم هویت ملی در طول هزار سال پس از سرایش اثر برگزار می‌شود.

امیری به پیشینه بیش از دو دهه این همایش اشاره کرد و گفت: تا امروز این همایش بدون ساختار تشکیلاتی وسیع و با برون‌سپاری در ابعاد موسسات فرهنگی‌هنری یا نهادهای علمی واحد انجام می‌شد. امسال، برای نخستین بار در قالب همایش‌های استاندارد دانشگاهی و با همکاری نهادهای طراحی و اجرا خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ایجاد ساختار مذکور، انتشار فراخوان همایش را با تاخیر مواجه کرد، بر همین مبنا و با توجه به استقبال و درخواست محققان، کمیته علمی همایش متشکل از متخصصان زبده هم در حوزه شاهنامه و حماسه و هم در حوزه‌های علوم تلفیقی مرتبط با تحقیقات همسو، تصمیم بر ادامه‌دار بودن دریافت مقالات پس از برگزاری همایش تا 10 مرداد سال جاری از طریق مجاری مجازی گرفت.

او با اشاره به دریافت 110 مقاله و چکیده مقاله در کمتر از دو ماه، ادامه داد: از این تعداد، 90 مقاله کامل دریافت شد که به‌منظورانتخاب سخنرانان همایش مورد بررسی قرار گرفتند. داوری تکمیلی و انتخاب مقالات برای نشر در مجلات علمی و مجموعه مقالات همایش پس از برگزاری جلسات سخنرانی همایش در کنار تداوم روند دریافت مقالات جدید، کماکان ادامه خواهد یافت.

امیری با بیان اینکه 30 سخنرانی علمی در این دو روز انجام می‌شود، افزود: برگزاری دو پنل تخصصی با موضوعات «تاثیر شاهنامه در ادبیات جهان» و «شاهنامه و ادبیات کودک»، برگزاری نشست با موضوع «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» همچنین اجرای دو پنل مجازی برای محققانی که امکان حضور در همایش را نداشتند، از جمله نشست‌های علمی همایش خواهد بود.

مراسم افتتاحیه همایش فردوسی 24 اردیبهشت سال جاری در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و تا 26 اردیبهشت  ادامه خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020220957319

برچسب‌ها