فردوسی جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران است

رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت گرامی‌داشت مقام فردوسی، این شاعر پارسی‌گو را نماد خردورزی این سرزمین و جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران دانست.

به‌گزارش میراث‌آریا، در پیام آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که به مناسبت گرامی‌داشت مقام فردوسی منتشر و توسط رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قرائت شد، آمده است:

«ایران بزرگ یک حقیقت فرهنگی و معنوی در قلب قاره کهن آسیااست، که چون حلقه‌ای زنجیره اصلی هسته معنوی و فرهنگی شرق و غرب را به یکدیگر پیوند می‌زند. ایران بود که با آغاز تاریخ اسلام در عین گرایش به دارالاسلام، کانون حوزه ایرانی فرهنگ و تمدن اسلامی شد و حتی در حوزه عربی اثری عمیق از خود برجا گذاشت.

در این سرزمین بزرگانی مانند فردوسی زبان فارسی و تاریخ ایران را از نو زنده کردند و مردم ایران توانستند بدون هیچگونه کشمکش و تضادی در آیینه معرفت اسلامی به حیات خود ادامه دهند. از این منظر فردوسی، نماد خردورزی این سرزمین، را نه فقط یک شاعر که باید جان‌مایه و عصاره فرهنگ و تمدن ایران دانست.

اوست که بر پیکر زبان فارسی جامه‌ای فاخر و هویت فرهمند پوشاند و پیوندهای عمیق تاریخی و هویت ملی و فرهنگی ایران را موردتوجه جدی قرار داد.

فردوسی را حکیم و شاهنامه او را کتاب حکمت و حماسه خوانده‌اند زیرا اینک کاخ بلند نظم فارسی در عین آنکه شرح دلیری‌ها و دلاوری‌های پهلوانان است، سرتاسر حدیث و سخن توحید و یگانگی و بندگی خداوند است.

اینجانب با پاسداشت روز زبان پارسی و بزرگداشت حکیم فرزانه توس و تبریک این‌روز به مردم فرهنگ‌دوست ایران و همه علاقه‌مندان امیدوارم همچنان ملت بزرگ و سرافراز ایران و همه دوست‌دارانش در سراسر گیتی از اندیشه‌های این حکیم نام‌دار بهره گیرند. برای همه دست اندرکاران فرهنگی کشور توفیق روزافزون مسئلت دارم.»

مراسم گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عصر یکشنبه در محل آرامگاه فردوسی برگزار شد.در این مراسم جمعی از میهمانان و نمایندگان کنسولگری های خارجی، شاعران و فردوسی پژوهان حضور داشتند.

اهدای نشان فردوسی، نقالی و پرده خوانی، ضرب نوازی مرشدهای ورزش باستانی، اجرای سرود ملی با حضور ۱۵۰ نوجوان ملبس به لباس اقوام مختلف ایرانی و اجرای موسیقی سنتی توسط حجت اشرف زاده، برنامه‌های دیگر روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225622194

برچسب‌ها