هویت‌سازی و مستندسازی تاریخی یزد نیاز به حمایت ویژه دارد/ تاریخ استان یزد تاریخی سرآمد است

مدیرکل حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: استان یزد می‌تواند از لحاظ تاریخی در کشور سرآمد باشد و نیاز است مسئولان استانی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه مدیرکل واحد حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به استان یزد با مدیرکل اداره ثبت‌اسناد و املاک استان یزد دیدار کرد.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان یزد در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بحث مستندسازی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 100 سند ملکی مورد بررسی و ثبت قرار گرفت و پلاک‌های تاریخی در شهرستان‌های مختلف مورد بررسی و استعلام قرار می‌گیرند.

مهدی اقبال با بیان اینکه بحث هویت‌سازی و مستندسازی ازجمله مواردی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید بسیار دارند، تصریح کرد: در این زمینه استان یزد می‌تواند هویت‌سازی و مستندسازی میراث تاریخی یزد را بر اساس آخرین اسناد تاریخی موجود در حضور مقام‌های استانی و کشوری انجام دهد که این موضوع از طریق وبینار کشوری پیگیری خواهد شد و اسناد موجود تقدیم رئیس قوه قضاییه می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد ادامه داد: هر استان بانک اطلاعاتی منحصربه‌فرد خود را در حوزه املاک دارد، بنابراین می‌توان از طریق این بانک اطلاعاتی، آثار تاریخی هر استان در ادوار مختلف را با استفاده از اسناد موجود در این بانک اطلاعاتی تفکیک و مشخص کرد.

در این دیدار جمشید جعفر پور مدیرکل واحد حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه، استان یزد درزمینه‌ی املاک و مستندات تاریخی به‌عنوان اولین‌های کشور است، عنوان کرد: استان یزد دارای آثار تاریخی بی‌شماری است که شاید برخی از این موارد همچنان ناآشنا باشند و نیاز است از طریق جستجوی اسامی وزارت میراث‌فرهنگی از سال 1310 پیگیری شوند.

او افزود: استان یزد توانایی اینکه استان سرآمد کشور ازلحاظ تاریخی باشد را دارد و نیاز است مسئولان استانی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در این دیدار مدیرکل میراث­فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به ارائه آماری از املاک این اداره‌کل پرداخت و گفت: از مجموع 146 ملکی که در استان در اختیار این اداره‌کل است، 75 ملک برای شهرستان یزد، 91 ملک دارای سند تک‌برگ و 11 ملک فاقد سند است که از تعداد یادشده هفت ملک نیز در حال مستندسازی است.

آخوندی بابیان اینکه آثار تاریخی و املاک تاریخی میراثی گران‌بها برای آیندگان است، تصریح کرد: در استان یزد مشکلی درزمینه‌ی مالکیت با مردم و شهرداری استان نداریم و تمامی مردم و مسئولان نسبت به این حق مردم آگاه هستند.

\"\"

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020227104961

برچسب‌ها