برگزاری هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در گلستان

هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت بیش از ۱۵۰ رأس اسب از ۱۳ استان روز چهارشنبه در مراتع روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این جشنواره روز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه 1402 با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، فرهاد شیبک فرماندار شهرستان کلاله، علی جوان فرماندار شهرستان گالیکش و جمعی از مقامات و مسئولان و با حضور پرشور علاقه‌مندان در مراتع زیبای روستای صوفیان شهرستان کلاله برگزار شد.

در این دوره از جشنواره که باهدف کمک به اقتصاد روستا، توسعه صنعت پرورش اسب، ایجاد نشاط و شادابی و رشد صنعت گردشگری برگزار شد، اسب‌هایی از گلستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، تهران، البرز، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، گیلان، سمنان و اصفهان حضور داشتند که در ۱۰ دور نریان و مادیان از کره پای مادر تا سلیمی‌ها با هم رقابت کردند.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در حاشیه جشنواره اسب اصیل ترکمن

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از محصولات صنایع‌دستی هنرمندان شهرستان کلاله برای بازدید علاقه‌مندان بر پاشد.

در این نمایشگاه حدود 30 هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی حضور داشتند که در هشت غرفه محصولات صنایع‌دستی خود را ازجمله نمد، تولیدات چرمی دست‌دوز، سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی سیستانی، سوزن‌دوزی بلوچ، بافتنی سنتی، عروسک‌های محلی، منبت چوب، سفال سنتی لعاب‌دار را به نمایش گذاشتند.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن‌صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

پرورش اسب از دیرباز در بین ترکمن‌های ساکن گلستان ازجمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندر ترکمن جایگاه ویژه‌ای داشته و طبق اعلام کارشناسان بیش از ۱۷ هزار رأس اسب از نژادهای مختلف در این استان نگهداری می‌شود که افزون بر ۳ هزار رأس آن از نژاد اصیل ترکمن، حدود ۷ هزار رأس آن از نژاد دو خون و هزار و ۱۰۰ رأس آن‌هم از نژاد تروبرد است.

مراتع زیبای روستای صوفیان در کیلومتر ۱۰ جاده کلاله به مراوه‌تپه در شرق استان گلستان قرار دارد.

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020228118521

برچسب‌ها