عملیات مرمت سرای گلشن استان مرکزی آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت سرای گلشن در بازار تاریخی اراک با اعتبار 4 میلیارد تومان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: برای انجام این مرحله از مرمت بنای تاریخی سرای گلشن در بازار تاریخی اراک 4 میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته است که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: اعتبار مرمت سرای گلشن با همکاری شهرداری اراک و با نظارت و کارشناسی این اداره‌کل در دست اجراست.

محمودی تصریح کرد: در این بخش از مرمت تخریب و بازسازی مجدد قسمت‌هایی از بالکن سرا و زیباسازی و آجرچینی به سبک سنتی انجام می‌شود.

او در ادامه افزود: در مرحله بعد مرمت بام سرای گلشن و همچنین طاق‌هایی که دچار آسیب شده‌اند با استفاده از الگوی سنتی مرمت خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی  با تاكيد بر لزوم همكاری مالكان بازار قديم گفت: كسبه‌هایی كه رزق خود را از اين مجموعه تامين می‌كنند بايد همکاری و احساس وظيفه بيشتری در اين خصوص داشته باشند.

او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و 7 گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

محمودی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است، بیان کرد: هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402030172913

برچسب‌ها