بازدید روسای اتحادیه فرش دستبافت کشور از موزه فرش ایران/ موزه گنجینه‌ای ارزشمند و بی‌بدیل است

روسای اتحادیه‌های فرش دستبافت کشور روز شنبه 6 خردادماه 1402 از موزه فرش ایران بازدید و با مسئولان موزه بحث و گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه فرش ایران، احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد در موزه فرش ایران، گفت: امروز در تمام موزه‌های معتبر دنیا بدون استثناء، بخشی مزین به فرش دستبافت ایرانی است و این نشان از جایگاه ارزشمند هنری آن در جهان دارد.

او با اشاره به چالش‌های موجود در تولید و صادرات فرش دستبافت، تصریح کرد: زمانی در گذشته نه چندان دور فرش دستبافت حدود 40 تا 50 درصد صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می‌داد و کشور را از جنبه‌های مختلف از جمله اشتغال‌زایی و تولید ثروت و ... محافظت و بیمه می کرد اما امروز با کاهش میزان صادرات فرش از حدود 2میلیارد دلار در سال به کمتر از 60 میلیون دلار در سال رسید.

کریمی اصفهانی ادامه داد: تعدد و تنوع زیراندازها، کاهش قدرت خرید، تغییر ذائقه مشتریان، محدودیت‌های تجاری و افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل موجب ایجاد چالش های جدی برای ما شده است، اما متاسفانه بررسی و مطالعه جامعی در این زمینه انجام نشده است که مشخص شود چرا ما نتوانستیم راهکارهای جدید و مناسبی را تدوین و اجرا کنیم تا فرش ایران را بهتر به دنیا بشناسانیم و بازارهای جدید را کشف و ایجاد کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران اظهار کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت ایران از تجلی رویکرد همفکری در موزه فرش استقبال می‌کند و اعتقاد دارد موزه فرش ایران هم از منظر گنجینه ارزشمند و بی‌بدیل است و هم به سبب جایگاه راهبردی آن در نمایش اصالت و هویت فرش ایران به عنوان پرچم دوم کشور، دارای اهمیت ویژه‌ای است و به‌همین دلیل فعالان حوزه فرش به‌شدت نسبت به آن دغدغه‌مند هستند.

او تأکید کرد: فرش دستبافت برجسته‌ترین هنر ایرانی است که نقش بی بدلیلی در تقویت جایگاه فرهنگی و اقتصادی کشور در عرصه بین‌المللی دارد و موزه فرش ایران آیینه‌ای از این هنر کهن در مقابل دیدگان جهانیان به ویژه گردشگران خارجی است.

موزه فرش حلقه واسط تمامی علاقه‌مندان به فرش دستبافت در جهان است

مهران صحرائی سرپرست موزه فرش ایران در ادامه گفت: موزه فرش ایران به‌ عنوان موزه مادر فرش در جهان با داشتن بزرگترین گنجینه فرش‌های نفیس، جایگاه ویژه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی دارد و حلقه واسط تمامی علاقه‌مندان به فرش دستبافت در جهان است.

او افزود: از 2 سال پیش اولویت اول موزه فرش اجرای اقدامات متنوع عمرانی به منظور بهبود وضعیت فیزیکی موزه بوده است تا محیط و ساختمان موزه امکانات اولیه را برای بازدیدکنندگان فراهم کند.

صحرائی تصریح کرد: با تکمیل بخشی از این اقدامات عمرانی، رویکرد نوینی با همراهی بخش خصوصی تدوین شد که هدف آن معرفی و تثبیت جایگاه فرش دستبافت به‌عنوان یک هنر و میراث اصیل از فرهنگ ایرانی است و به‌همین منظور کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و آموزشی و چندین رویداد و جشنواره در موزه برگزار شد که مورد توجه و استقبال فعالان صنف فرش قرار گرفت.

سرپرست موزه فرش ایران افزود: در ادامه این اقدامات، ایجاد ارتباط و هم‌افزایی با تمامی اعضای اتحادیه فرش دستبافت کشور در دستور کار قرار گرفت و جلسه امروز نیز تبلور این رویکرد جدید است به‌همین منظور حضور گران‌قدر بزرگان، پیشکسوتان و اعضای هیات مدیره اتحادیه‌های فرش کشور در موزه را ارج می‌نهیم.

او در پایان اظهار کرد: موزه فرش پایگاهی مانند خانه پدری برای خانواده فرش و فعالان این صنف است، مشارکت همه فعالان این عرصه را با هر سلیقه و گرایش در این موزه گرامی می‌داریم و به‌عنوان متولی فرهنگ و هنر فرش تمامی تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا بتوانیم جایگاه هنری و فرهنگی فرش دستبافت را در ایران و جهان ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020307640777

برچسب‌ها