مهارت باغداری انجیر دیم استهبان فارس ثبت ملی می‌شود

مسئول مردم‌شناسی و ثبت آثار معنوی ( ناملموس) میراث‌فرهنگی استان فارس از ثبت مهارت باغداری انجیر دیم استهبان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، مژگان ثابت‌قدم گفت: هم‌زمان با نشست مسئولان و بخش خصوصی که با حضور «پروفسورلی» قائم‌مقام گروه مشاوران علمی دبیرخانه جیاس فائو روز یک‌شنبه هفتم خردادماه در شهرستان استهبان برگزار شد کار تهیه مستندات دانش بومی ثبت مهارت‌های باغداری انجیر دیم استهبان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استهبان در فهرست آثار ناملموس در دستور کار قرار گرفت.

مسئول مردم‌شناسی و ثبت آثار ناملموس میراث‌فرهنگی استان فارس بیان کرد: با ثبت ملی شدن هر اثر، زمینه حفظ، نگهداری و احیای این آثار بهتر فراهم می‌شود.

ثابت‌قدم افزود: آثار ناملموس و ملموس هرکدام در حفظ هویت و فرهنگ یک شهر تأثیرگذار است و ضرورت حفظ و ماندگاری این آثار ثبت ملی آن است.

مسئول مردم‌شناسی و ثبت آثار معنوی میراث‌فرهنگی استان فارس ادامه داد: سنت‌های شفاهی، هنرهای اجرایی و نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آیین‌ها، دانش‌های بومی، صنعتگر سنتی جزوی از میراث ناملموس هستند که بخش مهمی از اصالت و هویت مردم منطقه به شمار می‌آید که نسل به نسل منتقل‌ شده است و ثبت این میراث از آن جهت ارزشمند است که ضمن احترام به تنوع فرهنگی از یکسان شدن فرهنگها جلوگیری می‌کند.

مژگان ثابت‌قدم اظهار کرد: با ثبت این اثر، تعداد آثار ثبت شده استهبان در فهرست ناملموس ملی مراسم چار چوگردانی، مراسم چک چکو ، مهارت ساخت سفال و سرامیک استهبان به چهار اثر می رسد.

تاکنون 109 اثر میراث ناملموس در فهرست آثار ملی استان فارس به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020308143155

برچسب‌ها