فعالیت 50 کارگاه مرمت و مطالعاتی استان گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از فعالیت 50 کارگاه مرمت و مطالعاتی در نقاط مختلف استان توسط اداره کل، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی چهارشنبه 10 خرداد 1402 با اعلام این خبر گفت: هم اکنون 50 کارگاه مرمت و مطالعاتی در نقاط مختلف استان توسط اداره‌کل، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی فعال هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: همچنین 9 پروژه با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد و 100میلیون تومان، شامل 22میلیارد و 100میلیون تومان توسط اداره کل و 20 میلیارد توسط سایر دستگاه‌ها در بازه زمانی یک ساله به بهره‌برداری رسیده ‌است.

او توضیح داد: با اختصاص 400 میلیون تومان اعتبار استانی با تغییر کاربری و تبدیل ساختمان ثبتی استانداری سابق به خانه خلاق صنایع‌دستی برای اولین بار در گیلان، در مجموع به جاذبه‌های گردشگری شهر رشت و رشد و رونق صنایع‌دستی افزوده شده است.

جهانی تصریح کرد: در راستای سامان‌دهی و ثبت سیما منظر بافت تاریخی شهر ماسوله، با اقدامات انقلابی و جهادی دستگاه‌های مرتبط، 20 میلیارد تومان برای رفع موانع ثبت جهانی آن هزینه شده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اضافه کرد: مرمت و بازسازی ساختمان‌های تاریخی، ایجاد موزه‌های تخصصی متناسب با بافت، کاوش‌های باستان‌شناسی، نصب تابلوهای راهنمای دو زبانه، تخریب سازه‌های ناهمگن، سامان‌دهی سیم و کابل‌های برق، آب و فاضلاب، مخابرات و سایر امور، همچنین حضور موثر و به هنگام سمن‌ها و علاقمندان به حوزه میراث‌فرهنگی، ایاب و ذهاب و پذیرایی مهمانان و ارزیابان یونسکو از جمله فعالیت‌های اداره کل و نهادهای ذیربط برای رفع موانع ثبت جهانی شهرک ماسوله بوده به‌گونه‌ای که با اقدامات به هنگام و تبلیغات موثر شاهد حضور چشمگیر گردشگران بودیم.

او اظهار کرد: با فراهم آوردن تسهیلات و صدور مجوز تغییر کاربری‌های مرتبط به بناهای تاریخی علاوه بر حفظ و احیای آثار و اشتغال مستقیم برای 85 نفر از جوانان، رشد و شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه از دیگر مزیت‌های طرح مذکور بوده است.

جهانی در پایان گفت: طی تفاهم‌نامه منعقده با شهرداری رشت، با مرمت و بازسازی بناهای تاریخی عمارت بلدیه و ساختمان میرزاخلیل رفیع، کاربری اداری به کاربری فرهنگی ایجاد موزه‌های تخصصی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020310709249

برچسب‌ها