دانشجویان دانشگاه سوره جزو خانواده صنایع‌دستی هستند

سمپوزیوم چیستی صنایع‌دستی با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره تهران عصر روز چهارشنبه 10 خرداد 1402 در محل سالن آمفی‌تاتر دانشکده هنر تهران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، در این همایش علاوه بر معاون صنایع‌دستی کشور و رئیس دانشگاه سوره،  طیبه عزت‌الهی رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی، مهدی محمدی مدیر گروه صنایع‌دستی دانشکده هنر و ویدا توحدی مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز حضور داشتند و دانشجویان با مفاهیم حوزه صنایع‌دستی بیش از پیش آشنا شدند.

در این نشست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی کشور ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد گفت: دانشجویان دانشگاه سوره را جزو خانواده بزرگ صنایع‌دستی می‌دانیم.

او افزود: سوال اصلی‌ترین موتور محرک هر گفت‌وگویی است و برای پیشرفت نیازمند پرسش هستیم و رویکرد «طرح چیستی صنایع‌دستی» ستایش سوال پرسیدن است.

جلالی ادامه داد: تمرکز صنایع‌دستی بر روی سه‌گانه بینش، نگرش و منش است که دور شدن از این سه‌گانه باعث از بین رفت زیرساخت‌های باوری در نگرش و سلیقه در منش خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی کشور اضافه کرد: هنر حاصل جوشش و صنعت حاصل کوشش بوده و تلفیق این دو مولفه همان صنایع‌دستی است.

جلالی ادامه داد: صنایع حاصل یک رفتار و منش است که این منش حکمت‌بنیان و زیرساخت نگرشی دارد و مبتنی بر بینش شکل گرفته است.

او خاطرنشان کرد: در صورت فهم دقیق و مشترک از چیستی، چگونگی‌ها زیباتر و خلاقانه‌تر خواهند بود و تلاش ما این است که به یک مفاهمه در معنای صنایع‌دستی برسیم و تصویر صنایع‌دستی در ذهن یکایک نسل‌های ما شکل بگیرد.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جهانی که در آن هستیم دنیای روایت‌هایی است که مفاهمه آغازگر آن است و ما نیازمند توافق و فهم مشترک در مفاهمه هستیم که در صورت عدم توافق در مفاهمه، تبانی راهگشای رسیدن به هدف مقدس خواهد بود.

او یادآور شد: چیستی همان تصور ذهنی و روایت ما از صنایع‌دستی است و هر چقدر این روایت گسترده‌تر باشد زاویه دید و‌ نگرش ما عمیق‌تر خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: یک برنامه درست حاصل سه رکن اصلی سیاست‌گذاری، نقشه و اجرا است که استفاده درست و همزمان از این سه رکن باعث جهش صنایع‌دستی و پذیرش روایت‌ها خواهد بود.

جلالی خاطرنشان کرد: امید من به نسل جوان و نوآوری در خدمت به ریشه‌های هنری کشور است و اگر نوآورانه به این ریشه‌ها بپردازیم شاهد رشد و تجلی صنایع‌دستی خواهیم بود.

در پایان این نشست، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از برگزاری برنامه آینده این رویداد در محل هنرهای سنتی واقع در ساختمان وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020311622383

برچسب‌ها