ضرورت افزایش پروازها و اختصاص بودجه برای بهبود وضعیت جاده‌های خراسان رضوی

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: سالانه بیش از 30 میلیون زائر و مسافر به مشهد مشرف می‌شوند که حدود 85 درصد زائران ازطریق جاده به مشهد می‌آیند اما جاده‌های استان وضعیت مطلوبی ندارد و نیازمند اختصاص بودجه برای بهبود این وضعیت است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی با اعلام این خبر افزود: روزانه 120 پرواز، 90 رام قطار و حدود هزار دستگاه اتوبوس وارد مشهد می‌شود که این تنها حدود 15درصد از جمعیتی زائر و مسافری است که به مشهد وارد می‌شود.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی حمل و نقل را یکی از الزامات و زیرساخت‌های گردشگری و زیارت عنوان و تصریح کرد: حدود 85 از زائران و مسافران به‌صورت زمینی وارد مشهد می‌شوند اما جاده‌های استان وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند اختصاص بودجه برای بهبود این وضعیت است.

او با اشاره به ظرفیت‌ فرودگاهی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر تعداد پروازها به مشهد متناسب با درخواست‌ها نیست و باید افزایش یابد.

موسوی با اشاره به ظرفیت اقامت در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2900 واحد اقامتی و تاسیسات گردشگری داریم که با برای ادامه حیات این واحدها در بخش قانون گذاری مورد حمایت قرار گیرند، هم‌چنین شرایط برای سرمایه‌گذاری جدید در حوزه گردشگری تسهیل شود.

او تاکید کرد: در حالی که سیاست دولت ارزان سازی سفر است تعرفه‌های حامل‌های انرژی برای تاسیسات گردشگری که مستقیم به مردم خدمات می‌دهند متناسب با این شرایط محاسبه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های جذب زائران خارجی در مشهد اشاره کرد و گفت: تبدیل مشهد به منطقه آزاد زیارتی می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی مشهد، خراسان و کشور نقش مهمی ایفا کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: جاده‌های منتهی به مشهد در مقایسه با جاده‌های دیگر استان‌ها بدترین جاده‌های کشور است در حالی که بیشترین زائران از طریق جاده و با وسایل نقلیه شخصی به مشهد می‌آیند.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان این‌که حدود 75درصد زائران به صورت خانوادگی به مشهد می‌آیند، تصریح کرد: مشهد آمدن برای زائران دشوار است، اکنون که دولت و مجلس برای خدمت به زائران، اعتقاد و عزمی راسخ دارند باید گامی مهم و اساسی برای حوزه زیارت برداریم.

سیدعلی یزدی خواه نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: در برنامه هفتم توسعه بخشی به گردشگری اختصاص یافته است که باید بحث‌هایی مانند زیارت و حمایت از خدمات‌دهندگان به زائران نیز به این قانون اضافه شود.

او با اشاره به نقش زائران در رشد و توسعه اقتصادی اظهار کرد: باید بسته‌ای با عنوان کاهش هزینه‌های زائران و مهار تورم در طرحی به مجلس ارائه شود تا مورد حمایت مجلس نیز قرار گیرد، با توجه به اشتغال‌زایی و تحرک اقتصادی که بخش زیارت ایجاد می‌کند مورد حمایت مجلس نیز قرار خواهد گرفت.

در این نشست روسای جامعه حرفه‌ای هتلداران و هتل آپارتمان داران استان خراسان رضوی به بیان مشکلات اقامتی زائران و این صنف پرداختند.

محمد کریمی مدیر کل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست برای پیگیری امور مرتبط با حوزه گردشگری و زیارت اعلام آمادگی کرد.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از بافت تاریخی مشهد بازدید کردند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020313770255

برچسب‌ها