نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در اهواز گشایش یافت

نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در آیینی به مناسبت هفته گرامیداشت صنایع‌دستی، پیش از ظهر دوشنبه 22 خردادماه 1402 باحضور مردم، هنرمندان و مسوولان در بازارچه دائمی صنایع‌دستی شهیدهادی کج‌باف اهواز گشایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، شکرالله قاسمی معاون صنایع‌دستی استان در این آیین اظهار کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، معرفی تولیدات و دست‌ساخته‌های هنرمندان و صنعتگران است.

معاون صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به تاریخچه تأسیس شورای جهانی صنایع‌دستی افزود: کشور ایران از طریق شورای اقیانوسیه و آسیا به عضویت این شورا درآمد و فعالیت خود را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۰ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و موافقت شورای جهانی صنایع‌دستی ۲۰ خردادماه به عنوان روز جهانی صنایع‌دستی تعیین شد.

او درخصوص دلیل برگزاری این نمایشگاه در بازارچه صنایع‌دستی اهواز گفت: توسعه و معرفی بازارچه صنایع‌دستی به علاقه‌مندان و آشنایی با هنرهای اصیل و دارای نشان ملی و همچنین گشایش یک نمایشگاه نقاشی با رویکرد توسعه نگارخانه در این بازارچه از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده برای هفته صنایع‌دستی است.

قاسمی عنوان کرد: این نمایشگاه باحضور ۳۰ صنعتگر و هنرمند صنایع‌دستی علاوه برغرفه‌های دائمی بازارچه صنایع‌دستی، با هدف توسعه و ترویج انواع هنرهای سنتی بومی و رونق آن برپا شده است.

او در ادامه به برنامه‌های هفته صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: تجلیل از هنرمندان و پژوهشگران و دوستداران صنایع‌دستی و انجمن‌ها، برگزاری کارگاه آموزشی در مورد بازاریابی و توسعه صادرات، گشایش نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان ماهشهر، احداث بازارچه صنایع‌دستی در اندیکا و افتتاح خانه سفال لالی از جمله برنامه‌های این هفته است.

معاون صنایع‌دستی مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در حوزه صنایع‌دستی بیان کرد: پنج شهر خوزستان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی در استان معرفی شده است؛ ضمن این‌که شهرستان دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی نامزد شده که بعد از بازدید اعضای شورای جهانی و نظر مثبت آن‌ها منتظر رأی نهایی این شورا هستیم.

او افزود: امسال تلاش کردیم شهرستان شادگان را به عنوان شهر ملی حصیربافی و ایذه را به عنوان شهر ملی گلیم در فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی خوزستان اضافه کنیم که درصورت تحقق از این نظر نیز برای استان رکورد محسوب می‌شود.

\"\"

مهر اصالت ملی بر ۵۶ اثر صنایع‌دستی خوزستان

معاون صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به برگزاری شورای داوری مهر اصالت ملی که دوسالانه نیز برگزار می‌شود، گفت: ۵۶ اثر از ۴۰ هنرمند خوزستانی نشان ملی دریافت کردند و شهرستان دزفول به تنهایی ۳۰ اثر نشان ملی دریافت کرده است که این رقم در مقایسه با دیگر استان‌ها یک رکورد در سطح کشور محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در سال گذشته در بخش تولیدات انفرادی برای ۳۳۰۰ نفر کارگاه تولیدی، ۳۰ فقره پروانه و ۸۶۶ کارت شناسایی صنعتگری صادر و تمدید شده است؛ همچنین مجوز فروشگاهی نیز به ما واگذار شده و هنرمندان می‌توانند تقاضای صدور مجوز فروشگاهی را داشته باشد.

قاسمی اعطای تسهیلات، راه‌اندازی بازارچه‌های موقت و دائم و شرکت در نمایشگاه‌ها را از وظایف این اداره‌کل معرفی و افزود: نمایشگاه صنایع ‌دستی و سوغات در محل بازارچه دائمی صنایع‌دستی اهواز از ساعت ۱۷ الی ۲۲ تا ۲۶ خرداد برای هنردوستان، علاقه‌مندان و شهروندان دایر است.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14020322478832

برچسب‌ها