دستاوردهای وزارت میراث‌فرهنگی در هفته صنایع‌دستی/ افزایش امید برای ثبت جهانی شهرهای جدید و ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در هفته صنایع‌دستی سال 1402 دستاوردهایی چون تدوین سند ملی صنایع‌دستی و انجام 90طرح عمرانی با اعتباری نزدیک به 240میلیارد تومان را داشت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از خبرگزاری صبا، هفته گذشته مصادف با هفته جهانی صنایع‌دستی بود و در واقع پاسداشتی برای بومی‌ترین صنعت کشورمان و فعالان آن عرصه به حساب می‌آمد البته در کشور ما که از دیرباز رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی در آن تعریف و اجرا شده‌اند، هر روز، روز صنایع‌دستی و هر هفته، هفته صنایع‌دستی به حساب می‌آید.

بنابراین مسئولان امر به خصوص معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش می‌کنند که همواره توجه سیاست‌گزاران را به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تقویت کنند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره گفت: مهم‌ترین دستاورد هفته صنایع‌دستی در سال 1402، حضور نفر اول صنایع‌دستی جهان در ایران و پاسداشت پیشکسوتان ما که در اصفهان انجام شد، بوده است.

او افزود: ما هر روز هفته صنایع‌دستی سال1402 را با گزاره‌هایی گذراندیم که توجه سیاستگزاران، برنامه‌ریزان و مجریان را به صنایع‌دستی تقویت کند. پیام آقای رئیسی، رئیس جمهوری مبنی بر تسهیل بیمه 10هزار نفر در هیأت دولت و هم‌گرایی نهادی بین ما و وزارت کشور، پست، جهاد کشاورزی، معاونت علمی و فناوری و معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری  دستاوردهای دیگر ما در هفته صنایع دستی سال 1402 بودند.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: ما در هفته صنایع‌دستی امسال خبر ثبت قلمکار اصفهان توسط  سازمان جهانی مالکیت معنوی را شنیدیم. حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته گذشته نوید داد که سند ملی صنایع‌دستی تدوین شده است و این یکی دیگر از دستاوردهای هفته صنایع‌دستی در سال1402بود.

جلالی ادامه داد: ما در هفته صنایع‌دستی سال1402توانستیم یک انسجام درون‌بخشی را بین گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی ایجاد بکنیم. از طرف دیگر ما توانستیم یک احترام متقابل بین هنرمندان، صنعتگران و بازرگانان ایجاد بکنیم و من فکر می‌کنم که این نقطه شروعی برای برنامه‌های بعدی ما بود.

او بیان کرد: فروش آثار فاخر هنری در نیاوران و برداشتن گام سوم در سعدآباد برای تجاری‌سازی برنامه‌هایی بودند که فقط در ستاد وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد. بیش از 300برنامه در کل استان‌ها و 90طرح عمرانی  در حوزه صنایع‌دستی با اعتباری نزدیک به 240میلیارد تومان در هفته صنایع دستی سال1402 اجرا شدند.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: امروز شنبه 27 خرداد نیز ما تفاهمنامه‌ اجرای پروژه بزرگ قدرت زنجیره ارزش با هدف تعیین ارزش اقتصادی صنایع‌دستی را با بنیاد علوی منعقد کردیم و پس از انعقاد این تفاهم‌نامه 2000نفر در عرصه صنایع‌دستی مشغول به کار خواهند شد.

او گفت: مراسم رونمایی از «مگاپروژه مشترک توسعه رسته صنایع‌دستی» با حضور و وحید خاوه‌ای مدیرعامل بنیاد علوی برگزار شد.

جلالی اضافه کرد: این یک دستاورد مهم است و با اجرای این پروژه در فاز اول پروژه برای دو هزار هنرمند در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ایلام اشتغال ایجاد خواهد شد.

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: پروژه «ملی اشتغال حامی» در قالب «مگا پروژه توسعه رسته صنایع‌دستی» با رویکرد اشتغال در فاز اول از ایجاد اشتغال برای دو هزار نفر حمایت می‌کند. کمک‌های فنی و اعتباری پروژه ۳۶۵۰ میلیون تومان است و ۶۰هزار میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز اجرای این طرح است. بر اساس این پروژه در استان خراسان رضوی برای ۶۰۰ نفر، در خراسان جنوبی برای ۳۰۰ نفر، در خراسان شمالی برای ۴۰۰ نفر، در ایلام برای ۵۰۰ نفر و در سیستان و بلوچستان برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020327622513

برچسب‌ها