اتمام مرمت گنبد امامزاده فارسیجان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از اتمام مرمت گنبد امامزاده فارسیجان شهرستان اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌ستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: مرمت گنبد این بنای تاریخی مربوط به دوره صفویه، با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال به پایان رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است، گفت: این بنای با ارزش تاریخی در 46 کیلومترى شمال غربى شهر اراک و در میان روستاى فارسیجان قرار دارد که به شماره 16405 و در تاریخ 27 آبان 1385 در فهرست آثار ملی کشور  به ثبت رسیده است.

محمودی افزود: گنبد بیرونی امامزاده فارسیجان در طول یکسال اخیر دچار آسیب‌هایی شده بود که مرمت آن از طریق پیمانکار و با نظارت کارشناس این اداره کل انجام شد.

او یاد آور شد: بنای حرم مطهر امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان، قدیمى و از خشت و گل و شامل حرم و شبستان ورودى است که حرم اصلى امامزاده، اتاق مربّع شکلى است که گنبد عرقچینى آجرى با روکش گچ دارد. در زیر گنبد این حرم نقّاشى‌‏هایى به‌شکل گل و بوته دیده می‌شود.

مرقد امامزاده عبدالله(ع) در فارسیجان به‌شکل 2 سکوى به هم پیوسته از جنس گچ بوده که اهالى، یکى را امامزاده عبداللَّه(ع) می‌نامند و روى این دو قبر، 2 صندوق چوبى بزرگ با تزئینات و کتیبه‌‏هایى جالب در میان ضریح آلومینومى قرار دارد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402032972779

برچسب‌ها