موزه‌های خصوصی، گامی مهم برای افزايش مشاركت مردم در نگهداری ميراث‌فرهنگی

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بخشی از اموال میراث فرهنگی در اختیار مردم است، ایجاد موزه‌های خصوصی كمک می‌كند تا نظارت بهتری بر حفاظت از این اشیا انجام شود.

به‌گزارش  میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، رضا کیخواه آریا اظهار کرد: طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با پراهمیت خواندن ثبت ملی یک اثر، افزود: با ثبت ملی شدن هر اثر، زمینه حفظ، نگهداری و احیا این آثار و میراث بهتر فراهم می‌شود.

او تاکید کرد: ثبت ملی آثار ناملموس می‌تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هر چه بهتر فرهنگ هر منطقه شود، بنابراین یکی از سیاست‌های مهم میراث‌فرهنگی ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی است.

کیخواه آریا ادامه داد: در این راستا سال گذشته ۱۸ اثر تاریخی منقول، تاریخی غیرمنقول و آثار طبیعی و ناملموس در استان ثبت ملی شد که در این راستا پنج اثر منقول، پنج اثر غیرمنقول، چهار اثر طبیعی و چهار اثر ناملموس بوده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: گاهی اوقات با وقوع یکی از بحران‌های طبیعی احتمال آسیب به بناها و آثار تاریخی و باستانی دور از انتظار نیست که در این زمینه پس از استعلام و شناسایی، کارشناسان مربوطه اقدامات به مرمت آن می‌کنند.

او به تلاش و همت بالای گروه‌های مردمی در حفظ آثار تاریخی شهر‌ها و روستا‌ها اشاره و اظهار کرد: تلاش داریم ‏‏از تمام ظرفیت‌های مردمی، دوستداران میراث فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما دارند استفاده کنیم زیرا که امروز ‏‏مردم در نگهداری و حفظ آثار باستانی حساسیت داشته و احساس مسئولیت می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که بنا‌های تاریخی ‏هویت ‏ملی آن‌هاست. ‏‎

کیخواه آریا در ادامه با بیان اينکه حمايت از راه‌اندازی موزه‌های خصوصی چند سالی است كه در دستور كار متوليان ميراث‌فرهنگی قرار گرفته است، افزود: بخشی از اموال میراث‌فرهنگی در اختیار مردم است، ایجاد موزه‌های خصوصی كمک می‌كند تا نظارت بهتری بر حفاظت از این اشیا انجام شود.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اشیای عتیقه و میراث‌های خانوادگی بخشی از میراث‌فرهنگی هستند که در مالكیت اشخاص قرار دارند این افراد می‌توانند با آموزش عمومی اقدام به راه‌اندازی موزه‌ها و مجموعه های خصوصی کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020330309131

برچسب‌ها