تخصصی‌سازی، لازمه توسعه گردشگری در آذربایجان غربی است

استاد دانشگاه ارومیه گفت: برای توسعه و رونق گردشگری در آذربایجان غربی باید نگاه خاص به این حوزه داشت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، یوسف محمدزاده، استاد دانشگاه ارومیه با اشاره به نقش گردشگری در درآمدزایی و توسعه اقتصادی اظهار کرد: متاسفانه در اغلب موارد نگاه به گردشگری یک نگاه تک‌بعدی است و در بررسی‌های آماری و اقتصادی تنها عایدی و درآمد حاصل از ورود گردشگر به یک کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: در حالی که این نگاه تک‌بعدی درست نبوده و ورود گردشگر به یک کشور به معنی شکل‌گیری یک ذهنیت مثبت نسبت به تمدن و فرهنگ آن جامعه بوده که موجب سرریز شدن سرمایه می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده است کشورهایی که گردشگر بیشتری جذب می‌کنند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز موفق بوده و حتی نفوذ سیاسی آن کشورها در جوامع فرستنده گردشگر نیز بیشتر می‌شود.

محمدزاده تصریح کرد: همین موضوع نیز نشان‌دهنده جذب گردشگر و لزوم توجه به برنامه‌ریزی‌لازم را در این حوزه می‌طلبد.

او با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت لازم موقعیت برای توسعه گردشگری را دارد، گفت: برای موفقیت در این حوزه باید انواع گردشگری و ظرفیت‌های استان در این حوزه تفکیک شده و براساس آن سرمایه‌گذاری شود برای نمونه در جذب گردشگری بناهای تاریخی بی‌شک این استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، فارس و یزد ظرفیت پایینی دارد.

این استاد اقتصاد سلامت اضافه کرد: از آنجایی که آذربایجان غربی یک استان مرزی بوده و ظرفیت خوبی در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی و سلامت دارد توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت می‌تواند موجب رونق و جذب گردشگر در این زمینه را فراهم کند.

محمدزاده اظهار کرد: از طرفی به‌دلیل همجواری با سه کشور خارجی، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی می‌تواند در این راستا بسیار تاثیرگذار باشد و طبیعت بکر و زیبای این استان نیز شرایط را برای توسعه گردشگری طبیعت مهیا کرده است.

او با بیان اینکه در تدوین سند جامع گردشگری استان باید برنامه‌های خاصی متناسب با ظرفیت‌های آذربایجان غربی برای جذب گردشگر در نظر گرفته شود، گفت: برگزاری جشنواره‌های خاص در طول سال مانند جشنواره انگور می‌تواند در این راستا بسیار موثر باشد و نیز باید چند قطب گردشگری در در استان در نظر گرفته شود و سرمایه گذاری‌ها متمرکز در این مکان‌ها باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041201328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha