تقویت میز گردشگری عشایری به رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری کمک می‌کند

مسئول امور زنان و خانواده سازمان امور عشایر ایران حضور فعال زنان عشایری را دارای نقش مستقیم در تحقق اهداف گردشگری عشایری داست و گفت: تقویت میز گردشگری عشایری به رونق اقتصادی در چهارمحال و بختیاری کمک می‌کند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، سیده فریده موسوی روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ در چهارمین نشست میز گردشگری عشایری (کوچ) در منطقه عشایری هِلِن چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: از توان عشایر می‌توان برای حفاظت از محیط‌زیست، توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، توسعه منابع‌طبیعی و آبخیزداری بهره‌گیری کرد.

او افزود: گردشگری عشایری در مناطق مختلف کشور به‌ویژه استان‌های عشایری منجر به جذب گردشگران خارجی و بهبود شرایط اقتصادی در بخش‌های مختلف می‌شود.

موسوی تصریح کرد: مردم ایران در دوران پساکرونا علاقه فراوانی به حضور در طبیعت نشان دادند که این موضوع توجه به توسعه گردشگری عشایری را افزایش می‌دهد.

او یادآور شد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در صدور مجوزهای گردشگری عشایری مانند محیط زیست، منابع‌طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی همکاری لازم را با دبیرخانه میز گردشگری عشایری چهارمحال و بختیاری مستقر در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان داشته باشند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نوع و سبک‌ زندگی عشایری نشان‌دهنده علاقه و انگیزه جامعه عشایری است و این مهم، رفع مشکلات را برای این قشر آسان‌تر می‌کند.

محمد محمودی تأکید کرد: طرح زنبورداری پتانسیل ویژه‌ای در جامعه عشایری است که می‌تواند در نیز گردشگری کوچ اضافه شود.

او یادآور شد: آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه عشایری برای افزایش حضور گردشگران به‌منظور اجرای موفق میز گردشگری عشایری ضروری است و در دستور کار قرار دارد.

محمودی تصریح کرد: به‌دنبال مکان‌یابی زمین برای راه‌اندازی میدان دام چهارمحال و بختیاری در شهرکرد هستیم تا به عشایر استان کمک شود که سود دام به جیب تولیدکنندگان برسد و دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه شود.

او یادآور شد: بسته‌های گردشگری عشایری از مبدأ تا مقصد طراحی و پیش‌بینی شده است تا بتوان در راستای توسعه گردشگری عشایری از آن بهره‌گیری کرد.

محمودی اضافه کرد: اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری انعقاد قرارداد با دانشگاه شهرکرد برای راه‌اندازی پژوهشکده ایل بختیاری را در دستور کار قرار داده است.

کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در میز گردشگری کوچ به چهار حوزه گیاهان دارویی، توسعه صنایع‌دستی، زنجیره تولید گوشت قرمز و عشایر توجه شده است.

ابراهیم شهرانی تأکید کرد: جامعه‌بنیاد و جامعه‌محور بودن میز گردشگری عشایری از مباحث مورد توجه در این حوزه به‌شمار می‌رود.

او افزود: بانک اطلاعاتی سفرنامه عشایری در اختیار گردشگران متقاضی حضور در میز گردشگری عشایری تهیه و تدوین می‌شود.

شهرانی تصریح کرد: حمایت از برنامه‌های گردشگری عشایری چهارمحال و بختیاری در سطح ملی مسیرهای گردشگری عشایری در چهارمحال و بختیاری طراحی شده است تا گردشگران راحت‌تر بتوانند در این مسیر و شبکه گردشگری حضور یابند.

او یادآور شد: نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری قابلیت گسترش و توسعه گردشگری عشایری را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402041501477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha