صندوق احیا به تسهیل سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی کمک می‌کند

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: 7 بنای تاریخی استان مرکزی آماده واگذاری برای بهره‌برداری از طریق صندوق احیا کشور است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، شهاب طلائی در سفر روز گذشته 20 تیر ماه 1402 از بناهای تاریخی قابل واگذاری استان با اولویت احیا و بهره‌برداری این بناها بازدید کرد و به بررسی مشکلات و رفع موانع سرمایه‌گذاران در این حوزه پرداخت.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با تاکید بر این که صندوق احیا وظیفه حفظ و احیای برخی از میراث‌فرهنگی را بر عهده دارد، اظهار کرد: دلیل ایجاد صندوق توسعه و احیا این است که تلاش کند تا مردم را به صحنه بیاورد و بهره‌بری مناسبی را ایجاد کند در عین حال ضمن انگیزه آفرینی بتواند بخش خصوصی را وارد صحنه کند.

طلائی تشویق مردم به بازگشت به بافت تاریخی را یکی از مسائل بسیار مهم دانست و گفت: باید فرهنگ بومی بر بافت تاریخی حاکم شود.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به اینکه 7 بنای تاریخی استان مرکزی از طریق این صندوق برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود، گفت: فرآیند واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی و چگونگی نحوه واگذاری بناهای تاریخی حمام مامونیه و کاروانسرای خشکه‌رود و کاروانسرای ورده در شهرستان زرندیه، کاروانسرای کهک، آسیاب جفتی و منزل معتمدالایاله در آشتیان، کاروانسرای مشهد میقان در اراک به زودی از طریق این صندوق اعلام می‌شود و کاربری اصلی این بناها خدمات اقامتی، بوتیک هتل، پذیرایی و خدمات فرهنگی خواهد بود.

او به حمایت از احیاء و بهره‌برداری از مواریث فرهنگی تاریخی با واگذاری خردمندانه به بخش خصوصی ذی صلاح تاکید کرد و ادامه داد: دولت به میزان کافی پول و سرمایه برای مرمت خانه‌های تاریخی ندارد و رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی با تاکید بر تسهیل قوانین می‌تواند مشوق خوبی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042101837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha