مرمت ۵ بنای تاریخی استان گلستان در سال جاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از مرمت و رفع خطر از پنج بنای تاریخی استان در سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری با اعلام این خبر گفت: مرمت و رفع خطر این تعداد بنای تاریخی بااعتبار ۱۵ میلیارد ریال از منابع استانی و در مدت زمان ابتدای فروردین‌ماه تا پایان خرداد سال جاری اجرایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: این آثار تاریخی مرمت‌شده در این مدت شامل خانه وزیری(مشروطه)، خانه شیرنگی، مدرسه تقوی و خانه میرشهیدی در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) و ساختمان تاریخی گمرک در بندر گز است.

او بیان کرد: گستره جغرافیای تاریخی فرهنگی گلستان و سابقه طولانی زیست، این استان را میراث‌دار آثار ملموس و ناملموس بسیاری کرده که همگی نیازمند حفظ، احیا، مرمت و ساماندهی است. اما متأسفانه اعتبارات میراث‌فرهنگی در سطح ملی و به‌ویژه استان گلستان برای مرمت از آثار تاریخی بسیار ناچیز و محدود است و برای رسیدن به وضعیتی مطلوب در این زمینه نیازمند هم‌افزایی و اقداماتی جدی در سطح ملی و استانی هستیم.

ساوری با اشاره به این‌که یکی از راهکارهای مرمت و احیا بناهای تاریخی سطح استان بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین مالکان بناهای تاریخی است، خاطرنشان کرد: مالکان بناهای تاریخی دارای شرایط می‌توانند از تسهیلات بازسازی و مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای تبدیل بنای خود به مکانی برای فعالیت اقتصادی بهره‌مند شوند.

او گفت: با مرمت بناهای تاریخی و استفاده از آن با کاربری‌های گردشگری و فرهنگی علاوه بر اشتغال‌زایی و درآمدزایی، مهم‌ترین موضوع حفظ هویت بنا و میراث‌فرهنگی گذشتگان این سرزمین است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402042502040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha