گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان میانبری برای گسترش تبادلات اقتصادی و فرهنگی

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رونق گرفتن گردشگری سلامت عاملی مؤثر در رفع مشکلات اقتصادی است، گفت: در حال حاضر فرصت‌های مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت در استان به وجود آمده که می‌تواند به تبدیل شدن استان به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت منطقه کمک کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، رضا گنجعلی افزود: سیستان و بلوچستان به دلایل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، وجود اماکن تاریخی و مذهبی، جاذبه‌های گردشگری و توریستی و همچنین برخورداری از مراکز، امکانات و تجهیزات مجهز پزشکی، فعالیت پزشکان مجرب و حاذق ظرفیت مطلوبی برای جذب گردشگر سلامت دارد.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد گسترش و توسعه چشمگیر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط استان هستیم، ادامه داد: گردشگری سلامت در توسعه استانی بسیار مؤثر است و می‌تواند به شرایط اقتصادی استان کمک کند؛ چرا که هر گردشگر سلامتی که وارد استان می‌شود، چندین برابر ارزآوری ایجاد کرده و اشتغال رونق می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از حیث گردشگری یکی از استان‌های دارای ظرفیت و مناسب به شمار می‌رود، تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر افرادی که به عنوان گردشگر سلامت برای استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی مسافرت می‌کنند از کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان بوده‌ و هستند.

او در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت در دو بخش گردشگری توریسم درمان و گردشگری سلامت برنامه‌هایی در دستور کار این معاونت قرار دارد، گفت: سیستان و بلوچستان قطب چشم‌پزشکی جنوب شرق محسوب می‌شود از این حیث با توجه به اینکه درمان نقطه عطفی در سیستان و بلوچستان است، در این زمینه بیمارستان چشم پزشکی الزهرا (س) پذیرای تعداد زیادی از بیماران از سراسر ایران و کشورهای همسایه است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در چابهار نیز شهروندان پاکستانی برای درمان خود می‌توانند از طریق مرز ریمدان در شهرستان دشتیاری و در زاهدان نیز از زیرساخت شهرستان میرجاوه، و یا بیماران افغانی از طریق شهرستان‌های هیرمند و زهک از ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌مند شوند.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات در این زمینه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد منسجم مجتمع‌های درمانی، اقامتی، پذیرایی و تجاری است که در این صورت نیاز نیست گردشگر برای رفع نیاز خود به خارج از این مراکز مراجعه کند.

او اظهار کرد: در زمینه گردشگری سلامت این خطه ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد که دربرگیرنده آب درمانی، گل درمانی و ماسه درمانی است، به طور نمونه می‌توان با فعال کردن کویر لوت اقدام به برندسازی ماسه درمانی کرد، از پدیده گل‌فشان‌ها نیز می‌توان به گل درمانی از منطقه پیرگل در شهرستان خاش و بندر تنگ در شهرستان چابهار بهره‌مند شد و یا از چشمه های آب گرم در شهرستان های ایرانشهر، بزمان، دلگان و سراوان  و چشه آب ترش نصرت آباد در زمینه آب درمانی برای بهبود سلامتی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042602124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha