طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار کیلومتر سواحل بکر و دیدنی و وجود دریایی آرام و زیبا، با طبیعتی متنوع و اکوسیستم‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد آبی آن، در کنار دیگر عوامل طبیعی و بی‌نظیر و دیدنی در عرصه اکو توریسم دریایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

میراث آریا: اهمیت سواحل هرمزگان وقتی آشکار می‌شود که دریابیم طی 5 ماه از سال، هنگامی‌که قسمت اعظم کشور در سرما و یخبندان به سر می‌برد، سواحل خلیج‌فارس، بسیار خوش آب‌وهوا و آرام و زیباست. هوای معتدل پاییز و زمستان، امواج ملایم دریا، کلونی‌های فراوان ماهی در کناره‌ها و اطراف ساحل و گروه‌های پرندگان مهاجر و زیبا، مناظر بدیع و بی‌مانندی را فراهم می‌کنند. سواحل جزیره کیش، جزیره قشم، پارسیان، بندرلنگه، بندرعباس، جاسک و جزیره هرمز را می‌توان به‌عنوان مناسب‌ترین نقاط برای دیدار از جاذبه‌های طبیعی نام برد.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

کیش سرزمین غروب‌های دل‌انگیز و ساحل‌های مرجانی است؛ خاک کیش دارای ساخت مرجانی بوده و بارنگ نقره‌فام در زیر آفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است. این ویژگی را بسیاری از سواحل دنیا که از ماسه خاکستری پوشیده شده‌اند، ندارند.

آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می‌توان کف دریا را به‌راحتی تماشا کرد.

ساحل کیش از آن نوع سواحل استثنایی است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم برای مسافران قابل‌استفاده بوده و امکان ورزش‌های دریایی در آن فراهم‌ شده است.

از مهم‌ترین سواحل این جزیره می‌توان به پارک ساحلی میر مهنا، پارک ساحلی سیمرغ، پارک ساحلی مرد ماهیگیر و پارک ساحلی مرجان اشاره کرد.

پارک ساحلی میر مهنا بزرگ‌ترین پارک تفریحی جزیره است که در بلوار دریا، یکی از بلوارهای اصلی کیش که بیشتر رستوران‌ها، مراکز خرید و هتل‌های کیش در آن واقع‌ شده است، قرار دارد. این پارک که از مسجد خاتم‌الانبیا تا میدان جاسک کشیده شده است، به غروب‌های دل‌نشینش معروف است.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

پارک ساحلی سیمرغ در محدوده بین جاده جهان و جاده دوچرخه سواری کیش، در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل واقع‌ شده است. در این پارک علاوه بر زمین‌بازی کودکان، زمین بدمینتون، پینگ‌پنگ، پیست اسکیت و مسیر پیاده‌روی هم وجود دارد. همچنین اولین و بزرگ‌ترین پارک دلفین ایران در این پارک قرار دارد.

پارک ساحلی مرد ماهیگیر نیز با مجسمه 12 متری از مردی که تورش را به سمت دریاگرفته است، یکی از جاذبه‌های سواحل کیش است که بعد از مجسمه صیاد مروارید بندرعباس، جزء بزرگ‌ترین مجسمه‌های فیگوراتیو ایران قرار گرفته است.

جزیره قشم با وسعتی نزدیک به 1500 کیلومترمربع، بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج‌فارس را به خود اختصاص داده است.

سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب دراز، سلخ و دوستکو از دیدنی‌ترین سواحل جزیره قشم محسوب می‌شود. از ویژگی‌های ساحل شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی به‌طور یکجا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

ساحل صخره‌ای ریگو معروف به ساحل لاک‌پشت‌ها نیز از دیگر سواحل زیبای جزیره قشم است که لاک‌پشت‌ها در آنجا برای نفس‌گیری و تغذیه به روی آب می‌آیند.

در بخشی از سواحل جزیره قشم واقع در مقابل جزیره هنگام و همچنین در ساحل زیتون روبه روی جزیره لارک، سواحل به شکل صخره‌ای و مرجانی است. این ویژگی به گردشگران امکان می‌دهد که بتوانند تا عمق زیاد از دریا پیشروی کنند و پهنه وسیع‌تری از سواحل کم‌عمق را مشاهده کنند.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

ساحل زیتون در انتهای جنوبی شهر قشم با طراحی خاص و استفاده مناسب از عناصر طراحی محیطی به مکانی زیبا برای بازدیدکنندگان تبدیل‌شده است. این ساحل تماماً صخره‌ای و مرجانی است.

ساحل سیمین روبه‌روی غارهای خربس و در مقابل زیارتگاه شاه شهید از جمله سواحل شنی جزیره قشم است که با وسعت زیاد و برخورداری از مجتمع اقامتی و تفریحی و پلاژ شنا، در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان جزیره قشم است.

سواحل پارسیان طبیعت باشکوه و زیبای مناطق مختلف پارسیان در کنار چشمه‌ها و باغات، مزارع کشاورزی و دشت‌های سرسبز، جلوه‌ای ویژه به جاذبه‌های گردشگری پارسیان بخشیده است.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

سواحل زیبای بندر بستانو، نیرم، بندر تبن، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سریدون (سی رودان)، چشمه شمس، چشمه تنگ آب دبه و چشمه فاریاب و فاصله اندک رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و سواحل ماسه‌ای درخشان و زیبای خلیج نیلگون فارس به همراه پوشش گیاهی سرسبز، دشت هموار، تپه‌های شنی و صخره‌های مرتفع با ساحل باریک ماسه‌ای برای ماهیگیری، این منطقه را در فصل سرما به مکانی رؤیایی بدل ساخته است.

 مجموعه تفریحی گردشگری تبن پارسیان واقع در روستای کوشکنار با دارا بودن کوه، خشکی و ساحل دریا در کنار هم، یکی از مناطق دیدنی است که در همه فصول سال، پذیرای مهمانان و گردشگران است.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

شهرستان بندرلنگه با داشتن سواحل بکر و منحصربه‌فرد یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب استان هرمزگان است. سواحل سنگی و شنی بندر مقام از جاذبه‌های منحصربه‌فرد شهرستان بندرلنگه است. همچنین ساحل صخره‌ای صدف یکی از مراکز زیبای دریاگردی در این شهرستان است که از دیرباز اهالی این منطقه، آن را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کرده‌اند.

ساحل زیبای «سورو» در بندرعباس یکی از سواحل زیبا و پرجنب‌وجوش هرمزگان و بندرعباس است که همه‌روزه بعدازظهرها میزبان هزاران نفر از گردشگران است.

در حاشیه این ساحل، زندگی جریان داشته و مردمانی که با استفاده از ظرفیت دریا امرارمعاش می‌کنند، شغل صیادی را از گذشتگان خود به ارث برده‌اند.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

سواحل جاسک بیش از 21 خور را در خود جای‌ داده که این خورها، زیستگاه و توقفگاه انواع پرندگان مهاجر است. بزرگ‌ترین خور در حوزه شرق جاسک، خور کرتی یا رابچ نام دارد که بزرگ‌ترین خور خاورمیانه نیز محسوب می‌شود.

یکی از دیدنی‌ترین سواحل این شهرستان در آن‌سوی رودخانه و دشت جگین و در ساحل زیبای عبدوبیاهی در 120 کیلومتری شهر جاسک قرار دارد. جذابیت این ساحل به دماغه رأس میدانی و کج آن است.

طبیعتی متنوع و اکوسیستم منحصربه‌فرد در جزایر هرمزگان/ پایتخت گردشگری دریایی

سواحل جزیره رنگارنگ هرمز صخره‌ای و ماسه‌ای هستند و از زیباترین سواحل ایران به شمار می‌روند. ساحل سرخ گوشه‌ای از طبیعت منحصربه‌فرد جزیره هرمز است.

ساحل سرخ به لحاظ رنگ شبیه مریخ است. اگرچه رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل‌شده است؛ اما در ساحل سرخ و معدن خاک سرخ بسیار ملموس‌تر و پررنگ‌تر است.

ساحل نقره‌ای جزیره هرمز در پایین‌دست معدن خاک سرخ قرار گرفته است. یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌هایی که شما در این ساحل نظاره‌گر آن خواهید بود، این است که شن‌ها زیر نور خورشید، درخشش بی‌نظیری دارند، آب در دوردست‌ها آبی و نیلگون است اما آب دریا در مجاورت ساحل کاملاً به رنگ قرمز است.

اگر در جزیره هرمز به دنبال یک ساحل آرام زیبا برای قدم زدن هستید، ساحل نقره‌ای، یک انتخاب مناسب خواهد بود.

گزارش از صدیقه غلامی

انتهای پیام/

کد خبر 1402042702249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha