آغاز عملیات مرمت بافت تاریخی روستای ابیانه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز از آغاز مرحله اول عملیات مرمت بافت تاریخی روستای ابیانه از توابع این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، حسین یزدانمهر با اعلام این مطلب گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام‌ شده توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز، خوشبختانه با اختصاص اعتبارات ملی و همچنین مشارکت اهالی روستای تاریخی ابیانه، مرحله اول عملیات مرمت، بافت تاریخی محله پل این روستا آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: این عملیات مرمتی شامل سامان‌دهی بافت محل، نصب داربست فلزی، تراشیدن قسمت‌هایی از بدنه فرسوده، استحکام‌بخشی، زمینه‌سازی، کاهگل کاری، تعویض ناودان‌های فرسوده، سیم‌گل و نصب شرفی است که از محل اعتبارات فوق آغاز شد.

او افزود: امید می‌رود با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده محله‌های دیگر بافت تاریخی این روستای ارزشمند که نیاز به مرمت و بهسازی دارد در مراحل بعدی مورد مرمت قرار گیرند.

یزدانمهر تصریح کرد: این روستای تاریخی به دلیل دارا بودن معماری خاص و خیره‌کننده و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سفر به استان اصفهان و شهرستان نطنز است، لذا با توجه به این شرایط، همواره این روستای تاریخی باهمت اهالی روستا و مسئولین محلی همچون دهیاری و شورای اسلامی روستای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان در مقاطع زمانی مختلف از منظر مرمت و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این روستا گام‌های ارزشمندی برداشته‌ شده است.

او تأکید کرد: این روستای تاریخی در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۸۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و امید می‌رود با توجه به پیگیری‌های انجام‌ شده به‌زودی شاهد ثبت این روستای تاریخی در فهرست جهانی یونسکو باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042902380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha