هگمتانه و غار علیصدر دو بال گردشگری همدان

گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند.

در استان همدان و با نزدیک شدن حضور ارزیابان یونسکو بحث گردشگری در این استان رونق دو چندانی یافته و حضور گروهها و افراد مختلف در استان و در چند روز اخیر برگزاری تور آشناسازی تورگردانان و روسای دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های مطرح در زمینه گردشگری در همدان نمونه بارزی از این فعالیت ها بود.

موحد فعال حوزه گردشگری ایران در حاشیه سفر تورگردانان ایران به همدان، با اشاره به اینکه هگمتانه و غار علیصدر ظرفیت‌های کم‌نظیر برای گردشگری همدان است، گفت: تابستان مسیر تورهای ورودی تعطیل است و مسیر غرب می‌تواند برای این زمان مورد استفاده قرار بگیرد.

او اظهار کرد: در فرآیند گردشگری باید سه محور مورد توجه قرار گیرد که همدان هر سه را دارد، ظرفیت‌های گردشگری همدان بی‌نظیر است اما باید بیشتر معرفی شود.

او با بیان اینکه همدان در سرمایه انسانی حوزه گردشگری شاخص است، تصریح کرد: راهنمایان گردشگری، جامعه هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی همدان زبانزد هستند.

موحد با اشاره به اینکه به همان اندازه که همدان به ظرفیت‌های گردشگری خود می‌بالد به نیروهای انسانی هم می‌بالد، افزود: این پتانسیل فوق‌العاده می‌تواند همدان را بیش از پیش در زمینه گردشگری رشد دهد.

رئیس انجمن صنفی گردشگری یزد اضافه کرد: دسترس‌پذیری دیگر رکن برای تورهای گردشگری است و همدان به دلیل مسافت کوتاه تا تهران ظرفیت بسیار خوبی دارد که باید از آن استفاده کرد، علاوه بر این محور گردشگری غرب و شمال غرب کشور پتانسیل خوبی برای رونق گردشگری منطقه است.

او با اشاره به اینکه هگمتانه و غار علیصدر ظرفیت‌های کم‌نظیر برای گردشگری همدان است، گفت: تابستان مسیر تورهای ورودی تعطیل است و مسیر غرب می‌تواند برای این زمان مورد استفاده قرار بگیرد.

موحد با تاکید بر توجه به مسیر گردشگری غرب و آماده شدن زیرساخت‌های این محور، اظهار کرد: جای خالی اقلام تبلیغاتی مناسب در همدان دیده می‌شود و باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام شود.

لزوم حضور همدان در نمایشگاه‌های گردشگری معتبر دنیا

دیگر فعال حوزه گردشگری حضور همدان در نمایشگاه‌های گردشگری معتبر دنیا را الزامی دانست و گفت: استان همدان برای شناخته شدن در خارج از کشور باید در این‌گونه فضاها شرکت کند.

سید احسان تقوی نیز در حاشیه سفر تورگردانان ایران به همدان گفت: واقعیت این است که در خارج از مرزها استان همدان شناخته شده نیست و گردشگران خارجی معمولا ایران را با شیراز، اصفهان، کرمان، یزد، تهران و کاشان می‌شناسند.

این فعال گردشگری استان فارس ادامه داد: دعوت از اینفلوئنسرهای معتبر خارجی برای تولید محتوا نیز تاثیر بسزایی دارد تا همدان در فضای بین‌المللی شناخته شود.

او با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته استان یزد در برندسازی بسیار موفق عمل کرده و از تورهای خارجی قابل حذف شدن نیست، افزود: یزد را نمی‌توان در تورهای خارجی نادیده گرفت و این موضوع نتیجه برندسازی و تولید محتواهای خوب این استان است.

تقوی با اشاره به اینکه همدان هیچ‌گاه در فضای بین‌المللی دیده نشده است،‌ عنوان کرد: در سال‌های گذشته چندین بار میزبان اینفلوئنسرهای خارجی بودیم و تولید محتواهای خوبی از سفر به ایران تهیه کردند که بازتاب خوبی در رونق گردشگری داشت.

ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان« به مستندسازی نیاز دارد

عضو جامعه تورگردانان ایران نیز با بیان اینکه تاکنون فرصت‌سوزی‌های زیادی در معرفی نشدن همدان شده است، گفت: ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" می‌تواند به این امر کمک کند و باید در این زمینه مستندسازی انجام شود.

محمود بنکدار با اشاره به اینکه تور غیرکلاسیک یا محور گردشگری غرب کشور تنها یک شب در این منطقه اقامت دارند، افزود: همدان با وجود پتانسیل‌های فراوان در سطح بین‌المللی شناخته شده نیست.

او ادامه داد: در حال حاضر بهتر است روی گردشگری داخلی تمرکز کنیم و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی که برای مسافران به همدان پیش‌بینی شده می‌تواند نقش خوبی در جذب گردشگر و معرفی همدان داشته باشد.

بنکدار اضافه کرد: بخش خصوصی در همدان تلاش خود را برای رونق گردشگری می‌کند اما بخش دولتی هم باید به میدان بیاید و موانعی مانند مالیات و زیرساخت‌ها را رفع کند.

عضو جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه اشتغال حوزه گردشگری قابل مقایسه با هیچ صنعت دیگری نیست، گفت: استان همدان نیاز به آموزش زیادی در حوزه گردشگری دارد چراکه آموزش می‌تواند گردشگر را راضی برگرداند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042902406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha