اعلام آمادگی همدان برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک با ازبکستان

رئیس بنیاد مردمی ابن‌سینای ازبکستان در صدر هیأت علمی و با حضور ابن‌سینا پژوهان ازبکستان همزمان با سفر به همدان با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان،  محسن معصوم علیزاده روز پنجشنبه 29 تیرماه 1402 در نشست با ابن‌سینا پژوهان ازبکستان با اشاره به اینکه همدان شهری است که سه هزار و 300 سال زندگی در آن جریان داشته است، بیان کرد: وجود آثار تاریخی بسیار در این شهر نشان‌دهنده قدمت، فرهنگ، تمدن و هویت است و به گفته بزرگان در قله تاریخ قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان به وجود یک‌هزار و 800 اثر فرهنگی تاریخی در استان اشاره و افزود: با توجه به این قدمت تاریخی از ظرفیت‌های بزرگی که استان دارد، وجود بزرگانی است که در این شهر زندگی کرده‌اند و یکی از این بزرگان فیلسوف  بوعلی سینا دانشمند ایرانی بوده است.

او با بیان اینکه این خصوصیات می‌تواند مبنای ارتباط فرهنگی قوی بین دو کشور ایران و ازبکستان باشد، گفت: حضور گردشگران ایرانی در ازبکستان و بالعکس حرکتی فرهنگی است که می‌تواند فضای اقتصادی را فعال کرده و فضای گردشگری هر دو کشور از آن بهره‌مند شود و این آمادگی را داریم که از گردشگران ازبکی پذیرایی کرده و از همدان نیز گردشگر برای بازدید به ازبکستان بفرستیم.

معصوم علیزاده به نامگذاری روز یکم شهریور در ایران به نام روز پزشک و بوعلی سینا اشاره کرده و با اعلام آمادگی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک بین دو کشور در این روز، ادامه داد: در حال حاضر همدان در تکاپوی ثبت جهانی هگمتانه است و کشور ازبکستان نیز در سال گذشته آثاری را در یونسکو به ثبت رسانده است.

او با اشاره به ثبت ۲۶ اثر از ایران در یونسکو که ۲۴ اثر آن فرهنگی و تاریخی و ۲ اثر طبیعی است، گفت: پرونده هگمتانه و بافت مرکزی شهر همدان اولین پرونده برای ثبت جهانی است که در این پرونده ۱۰۰ هکتار و یک بافت ثبت خواهد شد.

ناظم خان محمود اف، رئیس بنیاد ابن‌سینا در ازبکستان نیز با اشاره به اینکه روسای جمهور دو کشور سعی و تلاش دارند تا مردم دو کشور با هم دوست باشند و همکاری کنند و از هر لحاظ به هم نزدیک باشند، گفت: سال گذشته در سمرقند در سازمان همکاری شان‌گهای رئیس‌جمهوری ایران در رابطه با همکاری بنیاد ابن سینای ازبکستان با ایران تفاهم‌نامه امضا کردند.

در پایان این نشست هدایایی از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان به هیئت ابن‌سینا پژوهان ازبکستان اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042902415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha