۲۲۲ مورد انجمن میراث‌فرهنگی در آذربایجان غربی تشکیل شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و آثار ثبت ملی استان نیاز است که مردم پای کار آمده و در حفاظت از آثار تاریخی و سرمایه‌گذاری در این حوزه مشارکت کنند که در این راستا ۲۲۲ مورد انجمن میراث‌فرهنگی در سطح استان تشکیل شده است.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری ۲۹ تیر ۱۴۰۲ در اولین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان با اعلام این مطلب اظهار کرد: در چند ماه گذشته استاندار آذربایجان غربی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ارومیه بازدید کرد که نشان از توجه ویژه او به این حوزه بوده و آذربایجان غربی یکی از استان‌های پیشرو در توجه به حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است‌.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز گفت: وجود یک هزار و ۷۷۵ اثر ثبت ملی، چهار یادمان شهدای ثبت ملی و ۱۷ موزه از جمله ظرفیت‌های آذربایجان غربی بوده و نیز مجوز احداث چهار موزه در این استان صادر شده است. 

او ادامه داد: آذربایجان غربی همچنین دارای پنج اثر ثبت جهانی قره‌کلیسا چالدران، تخت سلیمان تکاب، کلیسای زور زور ماکو، مراسم مذهبی بادراک و پارک ملی دریاچه ارومیه بوده و نیز کاروانسرای قطور خوی در مسیر ثبت جهانی قرار داشته و پرونده ثبت جهانی تپه حسنلو نقده و پایگاه ملی بسطام چایپاره هم تهیه شده است. 

صفری خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار شورای شهر ارومیه برای خرید خانه‌های تاریخی این شهر اعتبار خاصی اختصاص داده است که این اقدام آنها در مسیر حفاظت از آثار تاریخی ارومیه قابل تقدیر بوده چرا که تعداد خانه‌های تاریخی این شهرستان انگشت‌شمار است و باید پیش از نابودی و تخریب آنها برای حفاظت از این آثار اقدام کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: بودجه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از ۶۹ میلیارد تومان سال گذشته به ۱۴۰ میلیارد تومان در سال‌جاری افزایش یافته است که این نشان از توجه مقام عالی استان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی به حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. 

او گفت: امید است پروسه واگذاری مدرسه هدایت و خانه انصاری ارومیه به میراث‌فرهنگی استان نیز سرعت پیدا کند تا با کاربری مناسب، مسافران بتوانند در طول سال از این مکان‌ها بازدید داشته باشند. 

صفری اضافه کرد: جا دارد در این جلسه تشکر ویژه از شهردار ارومیه برای مشارکت در ساماندهی مسجد جامع ارومیه و رئیس دانشگاه ارومیه برای مرمت ساختمان طب و تلاش برای راه‌اندازی موزه طب ارومیه هم داشته باشم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha