صنایع دستی لرستان نیازمند به روزرسانی و کاربردی شدن است

صنعتگر و هنرمند صنایع دستی لرستان معتقد است صنایع دستی لرستان باید با نگاه صادراتی و توجه به بازارهای جهانی تولید شود و این کار مستلزم به‌روزرسانی و کاربردی شدن، تولیدات صنایع دستی است. این صنعتگر لرستانی سال های ۹۶_ ۹۸ و ۱۴۰۰ در رشته های سوزن دورزی، طراحی لباس و کچه موفق به کسب سه نشان شده است.

فتانه سپهوند مدرس طراحی لباس در چندین دانشکده کشور و فارغ التحصیل طراحی پارچه و لباس از دانشگاه علم و هنر یزد است.

او از سال ۹۳ به طور رسمی وارد رشته طراحی لباس شده و از هنرمندان و صنعتگران جوان و خوش آتیه صنایع‌دستی لرستان و عضو هیات مدیره جامعه تخصصی فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی لرستان به شمار می‌رود.

در رویداد ملی سه‌گام برگزیده کشور در رشته طراحی لباس شده و نفر اول چندین سال جشنواره فجر مد و لباس است. این هنرمند جوان لرستانی معتقد است صنایع دستی لرستان در حد بکر مانده و نیاز ضروری برای به‌روزرسانی و کاربری شدن در جامعه امروز برای جذب مخاطب دارد. او بر این باورست همانطور که مفرغ لرستان در موزه های سراسر دنیا سهم بسزایی برای معرفی تاریخ و تمدن قوم لر دارد، هنر و صنایع‌دستی لرستان نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح جهان داشته باشد.

او می‌گوید: با به‌روزرسانی نقوش کهن لرستان از گلیم و فرش گرفته تا مفرغ، می‌توان در هنر، صنعت مد و لباس و صنایع هنری، سهم بیشتری از تجارت و تولید این عرصه داشته باشیم.

سپهوند معتقد است برای این کار در کنار آموزش، تولید و کیفیت تولید نیز بسیار مهم است و به همان اندازه بازاریابی و فروش باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته او، در نهایت این هنر باید به دست متقاضی و علاقه مندان به صنایع‌دستی برسد پس تکیه بر بازاریابی و بازارسازی باید در دستورکار هنرمندان و متولیان این حوزه باشد.

او می‌گوید: برای مثال هنر نمدبافی در لرستان در حد زیراندازهای سنتی باقی مانده ولی با کچه، نمدمالی، رنگرزی و ... می توان از نمد در قالب های تابلو و کیف و کفش و لباس استفاده کرد.

او می گوید: با این وجود اقدامات خوبی برای آموزش صنایع‌دستی در سطح استان بویژه مناطق حاشیه‌نشین شهرها توسط اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی لرستان صورت گرفته است.

بنابه گفته این صنعتگر، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و معاونت صنایع‌دستی لرستان حمایت کافی از این حوزه و فعالان این بخش دارد ولی این هنرها نیازمند حمایت و همراهی سایر نهادها مانند فنی و حرفه ای، ارشاد، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی و... است زیرا نهادها می‌توانند متولی آموزش و توسعه این هنرها در بین اقشار جامعه باشند.

از نظر او صنایع‌دستی و هنرهای سنتی لرستان ظرفیت حضور چشمگیر در بازارهای جهانی را دارد اما باید با توجه به سلایق مختلف جوامع، نه فقط به نقوش بلکه به طراحی کلی و کاربردی محصول نیز کمک کنیم.

به گفته سپهوند؛ تولید صنایع‌دستی باید برای معرفی و کسب سهم از بازارهای جهانی باشد و در این راستا دستگاه هایی مانند صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ، تشکل های صادراتی و ... باید با میراث فرهنگی و صنعتگران صنایع دستی لرستان همراهی و تعامل مطلب داشته باشند تا سهم مهمی از بازارهای داخلی و خارجی کسب نماییم و در سایه همین پیشرفت‌هاست که علاقه‌مندان جوان، به این رشته‌ها روی می آورند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha