30 سال چشم‌انتظاری برای اجرای طرح میدان امام(ره) ارومیه

پروژه میدان امام ارومیه با گذشت بیش از 30 سال هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و مردم همچنان چشم‌ انتظار سامان‌دهی این میدان مهم شهر هستند.

سمیرا محمدی کارشناس رسانه طی یادداشتی نوشت: میدان ولایت‌فقیه یا همان میدان مرکز ارومیه قلب تپنده شهر بوده و از قدیم‌الایام این میدان یکی از مراکز پرتردد شهر بوده که در اطراف آن بسیاری از آثار تاریخی این شهرستان از جمله مسجد جامع، بازار، حمام آخوند، حمام اتحادیه، مسجد اعظم و ... قرار دارد و از طرفی 70 درصد ظرفیت اقامتی ارومیه در شعاع 300 کیلومتری این مرکز قرار دارد و در حالت کلی باید گفت هر مسافری که به این شهرستان سفر می‌کند حتما گذرش به این میدان معروف ارومیه خواهد افتاد.

با این وجود به دلیل وجود مشاغل کاذب در اطراف این میدان، معتادان متجاهر و ... منظره خوبی را در این میدان تاریخی نمی‌توان مشاهده کرد بنابراین برای سامان‌دهی این مکان مقرر شده طرح میدان امام اجرا شود که متاسفانه با گذشت بیش از 30 سال هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده و در بایگانی ادارات خاک می‌خورد.

پروژه تاریخی میدان امام

بهتر است به جای طرح میدان امام بگوییم پروژه تاریخی میدان امام، چرا که از زمان شروع، این طرح به یک موضوع لاینحل تبدیل شده و مردم و گردشگران که هر بار از این میدان عبور می‌کنند تا از جاذبه‌های آن دیدن کند با صحنه‌های بدی مواجه می‌شوند که شایسته این شهر نیست و باید این پروژه در اسرع وقت عملیاتی شود.

همه دستگاه‌های مربوطه اعم از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری و شورای شهر ارومیه در قبال اجرای این طرح هر کدام وظایفی را برعهده دارند که در این میان باید از نفع مادی آن چشم‌پوشی کرده و تنها هدف‌شان به سرانجام رساندن پروژه باشد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های دخیل در اجرای این پروژه بارها اعلام کرده است که با تمام توان آمادگی دارد تا برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه نهایت همکاری را با دستگاه‌های دیگر داشته باشد، همچنان که این اداره‌کل در گذشته همکاری موفقی با شهرداری ارومیه برای مرمت سرای سروش و نخجوانی بازار ارومیه واقع در این میدان نیز داشته‌اند که از این تجربه موفق می‌توانند برای اجرای پروژه میدان امام استفاده کنند.

نگاه‌ها به پروژه میدان امام نباید اقتصادی باشد

از طرفی رفع موانع اجرایی پروژه میدان امام باید یکی از مهمترین موضوعات شورای شهر، شهرداری و همه ادارات ذی‌ربط هم باشد چرا که متاسفانه در طول سال‌های گذشته به مشکلات چندین ساله در حوزه فرهنگی و گردشگری شهر ارومیه نگاه مثبتی انجام نشده و در این راستا پروژه میدان امام سه دهه هست لاینحل باقی مانده است.

مسئولان شهری باید به اهمیت موضوع پروژه سرمایه‌گذاری میدان امام توجه کرده و برای حفظ تاریخ و هویت یک شهر هزینه پرداخت کنند و نباید در همان ابتدای کار به فکر درآمدزایی از آن باشند هرچند که در بلندمدت پروژه‌های تاریخی و گردشگری باعث رونق اقتصادی و درآمدزایی هم خواهد شد.

شهرداری ارومیه مسئول اجرای پروژه میدان امام است

در آخرین جلسه‌ای هم که اوایل سال‌جاری در استانداری آذربایجان غربی برگزار، اعلام شد که در سال 1393 براساس توافق‌نامه بین استانداری، شرکت بازآفرینی شهرداری ارومیه و اداره‌کل راه و شهرسازی استان مقرر شد تا این طرح توسط شهرداری ارومیه اجرا شود که برای این منظور در این محدوده اراضی ملی شناسایی شده و با قیمت‌گذاری 25 میلیارد تومان به شهرداری واگذار شد که در سال اول مبلغ 10 میلیارد تومان از این رقم پرداخت شد و 15 میلیارد تومان تاکنون واگذار نشده است.

برای تسویه حساب مبلغ باقی مانده نیز مقرر شده بود از محل 10 درصد قطعات زمین‌های میدان تیر که 747  قطعه بوده سهم شهرداری در این زمین‌ها به اداره‌کل راه و شهرسازی واگذار شود که با تهاتر این زمین‌ها بدهی شهرداری و راه و شهرسازی حل و فصل شده و اجرای طرح آغاز می‌شود.

همچنین در این جلسه این موضوع مطرح شد که طرح میدان امام ارومیه بازنگری شده که اگر این طرح مورد تائید اداره‌کل راه و شهرسازی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی قرار بگیرد اجرای آن آغاز خواهد شد.

​با توجه به آنچه که بیان شد به نظر می‌رسد اجرای طرح میدان امام نیاز به یک اراده جمعی و همکاری دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد تا شاید پس از گذشت 30 سال این پروژه تاریخی ارومیه نیز به سرانجام برسد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha