تاثیر جشنواره ها، رویدادها و آیین های محلی در توسعه اقتصاد گردشگری استان گیلان

ایران از دیرباز به سرزمین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم معروف بوده است و این مهم ریشه در هویت، اصالت و تمدن کهن این مرز و بوم دارد. به تبع این پیشینه قدمت‌دار، گیلان هم دارای فرهنگی غنی با درون مایه‌ای از سنت‌ها و آداب و رسوم است، که با تنوع قومی، اقلیمی و فرهنگی این دیار در هم تنیده است.

مرجا نعمتی صبا کارشناس روابط عمومی در یادداشتی نوشت: با توجه به اینکه که گردشگری دارای گستردگی بسیاری برای رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در زمینه های مختلف است. موضوع جشنواره ها، رویدادها، آیین ها و نمایشگاه ها و تاثیر آن در جذب و ارتقاء گردشگری استان گیلان اهمیت زیادی دارد . واقع شدن گیلان در چهار منطقه کوهستانی، کوهپایه‌ای، جلگه‌ای و کرانه ای، سبب شده تا مردمان این منطقه دارای انواع روشهای امرار معاش مثل، دامداری، باغداری، کشاورزی، صیادی و ...باشند و تقویم کشت محصولا ت باغی و کشاورزی و آیین‌ها، سبب رشد گردشگری جشنواره ها شده، که خود دارای بخشهای متنوعی مانند: خرده فرهنگ‌ها، گردشگری غذا، گردشگری مذهبی، گردشگری کشاورزی و ... است. نظریات گوناگونی به دنبال کشف رابطه‌ی بین جشنواره ها با جغرافیای فرهنگی، معیشت روستایی، صنایع‌دستی، خدمات جشنواره‌ها، رضایت گردشگران و اشتغال موقت وجود دارد.

ایران از دیرباز به سرزمین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم معروف بوده است و این مهم ریشه در هویت، اصالت و تمدن کهن این مرز و بوم دارد. به تبع این پیشینه قدمت‌دار، گیلان هم دارای فرهنگی غنی با درون مایه‌ای از سنت‌ها و آداب و رسوم است، که با تنوع قومی، اقلیمی و فرهنگی این دیار در هم تنیده است. اگرچه جشنواره در باور عامه به عنوان یک سوغات از خارج به حساب می‌آید اما فضای فرهنگی ایران به صورت سنتی با جشنواره غریبه نیست. جالب این که در زبان عربی واژه جشنواره با عنوان «مهرجان» خطاب شده که معادل واژه «مهرگان» فارسی است. از این رو مواردی چون جشن‌های«مهرگان»، «تیرگان» و «عید غدیر» و «عید فطر» شکلی نظیر جشنواره داشته و به صورت عمومی و دسته­‌جمعی برگزار می‌شود.

این روزها در جای‌جای این کشور پهناور شاهد برگزاری جشنواره‌های زیادی با توجه به ویژگی‌های محلی هر منطقه هستیم. هرکدام از این جشنواره‌ها اهداف و سیاست‌گذاری‌های مختلفی ازجمله فرهنگ‌سازی، شناساندن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه، جذب گردشگر، معرفی و برند سازی محصولی خاص و ... را دنبال می‌کنند. استان گیلان نیز از این نظر مستثنی نیست و سالیان سال است که در این استان به همت دستگاه‌های مختلف و همیاری مردم جشنواره های عدیده ای برگزار شده است.

برخی از این جشنواره‌ها با چندین دوره برگزاری و یا برنامه‌ریزی صحیح و هدف‌گذاری مناسب و گروه اجرایی قوی بسیار موفق ظاهرشده و در کنار آن برخی دیگر از جشنواره‌ها صرفاً فقط برای برگزار شدن و عقب نماندن از سایر شهرستان‌ها برگزار گردیده که اجرای این‌گونه برنامه‌ها با هزینه‌های بسیار همراه می‌باشد. برخی از این جشنواره‌ها با چندین دوره برگزاری و یا برنامه‌ریزی صحیح و هدف‌گذاری مناسب و گروه اجرایی قوی بسیار موفق ظاهرشده و در کنار آن برخی دیگر از جشنواره‌ها صرفاً فقط برای برگزار شدن و عقب نماندن از سایر شهرستان‌ها انجام شده که اجرای این‌گونه برنامه‌ها با هزینه‌های بسیار همراه است.علیرغم تمامی برتری‌ها و محتوای خوب در اجرا و برگزاری، برخی از جشنواره‌ها با انتقادات و نکات منفی مختلفی روبه‌رو شد.

عدم انسجام، مدیریت و برنامه‌ریزی درست در برگزاری، عدم بکارگیری از تشکل‌های مردمی و فرهنگی، ناهماهنگی و تعارض در اجرا، کج سلیقگی در تعریف زمان و مکان، ورود فعالیت‌های سیاسی حاشیه‌دار، ضعف در معرفی الگوها و نمادهای بومی و منطقه‌ای و ضعف رسانه‌ای و تبلیغی، بخشی از انتقادات وارده به برخی جشنواره‌های اخیر در گیلان است.

استان گیلان به لحاظ تنوع موضوعی و همچنین تعدد فرهنگ و سنن گوناگون می‌تواند قطب برگزاری جشنواره‌ها باشد. براساس آمار غیررسمی در یک چندماه احیر  بیش از 300 جشنواره فرهنگی، ورزشی و هنری در این استان برگزار شده است که نشان دهنده قابلیت‌های بالای گیلان در این بخش است.- استفاده درست و موثر از ظرفیت جشنواره‌ها در راستای معرفی داشته‌ها و توانمندی‌های گردشگری، فرهنگی، هنری و اجتماعی گیلان می‌تواند چراغ راهی برای توسعه استان باشد به شرطی که با برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری درست در مسیر توسعه حرکت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha