دشت لار، تفرجگاه ییلاقی برای تابستان/ اقامتگاهی برای پادشاهان و حاکمان گذشته دور

دشت لار، یکی از پهناورترین دشت های زیبای ایران است که در 70 کیلومتری شرق تهران و در کوهپایه های قله دماوند قرار دارد. این دشت 73 هکتار و 500 متر مربع مساحت دارد که در سال 1354 به نام پارک ملی ثبت شد.

میراث آریا: هوای مطبوع و منظره زیبای دشت لار یکی از دلایلی بود که پادشاهان و حاکمان گذشته آن را به عنوان اقامتگاه خود در تابستان انتخاب می‌کردند.

دشت بزرگ لار از مناطق تحت حفاظت محیط زیست به شمار می رود و شکار کردن در آن ممنوع است. در ارتفاعات این دشت شما می‌توانید انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند: آویشن، خرگوشک ، شیرین بیان،گون، کاسنی، گلپر، باریجه، چای کوهی و بارهنگ را مشاهده کنید که در فصل بهار و تابستان عطر دل انگیزشان فضای دشت را پر می‌کند.

تنوع زیاد گل ها و گیاهان در دشت لار این منطقه را مناسب زنبورداری کرده است. اگر اوایل خرداد تا اواخر شهریور به این دشت سفر کنید کندوهای عسل را مشاهده می‌کنید. دشت لار با همه زیبایی هایش زیستگاه جانورانی مانند: پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای ، کل و بزکوهی ، قوچ و میش، بزمجه، مارمولک، روباه، آهو، واشه، شهباز، عقاب، کبک و خفاش و گونه‌های مختلف جانوری است. افعی دماوندی و البرزی از جمله گونه های بومی این منطقه هستتند که هنگام گشت و گذار با توجه به توصیه‌های محیط بانان می‌توانید از آن ها در امان باشید.

دشت شقایق های وحشی

در فصل بهار اگر به دشت لار سفر کنید شقایق های قرمز، آلاله های وحشی و بنفشه‌ها را می‌بینید که مانند پیراهنی سرخ دشت را پوشانده‌اند. دشت لار را به دلیل شقایق های قرمز رنگش خیلی ها با نام دشت شقایق‌های وحشی می‌شناسند. در دشت لار علاوه بر گل‌های رنگارنگ، کوه ها و ارتفاعات متعددی در این دشت می‌بینید که مانند نگهبانی از دشت محافظت می‌کنند. دیوآسیاب، کافر راه و کبود، یخ کمر، گل زرد، پهنک، اسب کلک، زرشکی، کمردشت، سیاه چال و آروبرارو نام کوه‌هایی است که در این دشت چشمنواز مشاهده می‌کنید. وجود این قله‌ها برای کوهنوردان و علاقمندان به کوهنوردی فرصت مناسبی به شمار می‌رود. دشت لار از رودهای پرآب و زلالی که از کوه های این دشت جاری است آبیاری و سیراب می‌شود. لار، دیو آسیاب، آب سیاه چال، آب امام پهنک، چهل بره، سفیدآب، وراورد و الرم از رودهای دشت لار است. رود لار معروف‌ترین این رودها به شمار می‌رود که سد لار بر روی آن قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به دشت لار آبشار قو در انتهای دره سفید آب را هم از نزدیک تماشا کنید. اگر تجربه کافی در زمینه شب ماندن در دشت را دارید می‌توانید با همراه داشتن تجهیزات لازم و هماهنگی با محیط‌بانی شب را در دشت لار سپری کنید.

البته حضور عشایر مهربان و خونگرم در دشت لار می‌تواند گزینه دیگری برای اقامت شما در اقامتگاه عشایر این دشت باشد.

ماهیگیری، قایق سواری، طبیعت گردی و دوچرخه سواری از تفریحات مفرحی است که می‌توانید در دریاچه لار داشته باشید. برای رفتن به این دشت از تهران به سمت آمل که حرکت کنید بعد از گردنه امامزاده هاشم به روستای پلور می‌رسید. از جاده فرعی پلور پس از طی حدود 2 کیلومتر به دوراهی می‌رسید که یکی به سمت روستای رینه و دیگری به سمت دشت لار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha