هیئت‌های عزاداری سنتی میراث ناملموس را زنده نگه می‌دارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: هیئت‌های عزاداری سنتی در قم، در حقیقت میراث ناملموس را زنده نگه می‌دارند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی روز پنجشنبه 29 تیر 1402 با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم، اظهار کرد: عزاداری‌های سنتی در حقیقت ریشه در آیین، فرهنگ و میراث ناملموس مردم دارد و هیئت‌های عزاداری سنتی در حقیقت به حفظ و زنده ماندن این سنت‌ها و میراث ناملموس کمک می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، افزود: هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم در شهر مقدس قم شاهد برپایی هیئت‌های عزاداری مختلفی هستیم که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از یک قرن می‌رسد.

او گفت: این هیئت‌ها، مراسم عزاداری را به صورت سنتی و به حفظ فرهنگ‌ها و آیین‌های مردمی برگزار می‌کنند که در حقیقت همان پاسداشت میراث ناملموس است.

ارجمندی با بیان این که قم محور گردشگری مذهبی در ایران است، ادامه داد: همه ساله در ایام محرم در نقاط مختلف قم مراسم عزاداری برای سوگواری سالار و سید شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود که برخی از این مراسم ریشه‌های کهن دارند و یادآور فرهنگ‌ها و آیین‌های دوست‌داشتنی و ماندگار مردم قم هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به برپایی خیمه عزاداری توسط سادات محله چهل‌اختران قم اشاره کرد و افزود: در آستانه محرم خیمه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در صحن امامزاده موسی مبرقع (ع) فرزند بلافصل امام محمدتقی (ع) در قم برپا می‌شود که امسال نیز در فاصله سه روز مانده به شروع محرم، این خیمه توسط سادات محله چهل اختران برپا شد. در ایام محرم آیین‌های مختلفی در این خیمه برگزار می‌شود که از مهمترین این آیین‌ها، عزاداری روز عاشورا و حرکت عزاداران به سمت حرم حضرت معصومه (س) است.

ارجمندی با بیان این که برپایی این خمیه عزاداری قدمتی 200 ساله در قم دارد خاطرنشان کرد: برخی از آیین‌های مربوط به محرم و عزاداری به‌عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha