پذیرایی نابینایان از شهروندان اهوازی در رستوران تاریک

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و مجری گشت‌های نابینایان خوزستان از اجرای طرح رستوران تاریک (Dark dining) در اهواز خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی خرازی اظهار کرد: بعد از اجرای طرح گشت نابینایان درخوزستان، ایده طرح رستوران تاریک معرفی و پس از سه ماه برنامه‌ریزی و همچنین بررسی رستوران‌های مختلف محل اجرای این ایده در یکی از کافه‌رستوران‌ها محله کیانپارس اهواز تعیین شد.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان تصریح کرد: در بررسی‌های انجام‌ شده کافه‌رستوران کِمِکس در محله کیانپارس اهواز با مدیریت مهراد مصاحب و پژمان ملااسدزاده به عنوان سرمایه‌گذار به موفق به کسب استانداردهای اجرای این طرح شد.

او افزود: تاریخچه این نمونه طرح به سال ۱۹۹۰ در کشور پاریس برمی‌گردد؛ همچنین کشورهای آلمان، اسپانیا، آمریکا و ژاپن نیز این طرح را اجرا کردند.

خرازی اضافه کرد: با همکاری معاونت گردشگری خوزستان برای نخستین بار در اهواز توانستیم این طرح را در مرحله نخست به صورت هفته‌ای یک بار اجرا کنیم و در مرحله بعد در تلاش هستیم یک رستوران را ویژه این طرح مدنظر قرار دهیم تا روزهای فعالیت این طرح افزایش یابد.

او با اشاره به چگونگی اجرای طرح ادامه داد: در این سبک از پذیرایی، شهروندان وارد یک رستوران با محیط تاریک ۷۰ تا ۱۰۰ درصد می‌شوند و سفارش غذا می‌دهند که با استفاده از حس چشایی و بویایی خود غذا را صرف می‌کنند.

این راهنمای بین‌المللی گردشگری یادآورشد: تفاوت این شیوه از پذیرایی با دیگر رستوران‌ها این است که سالن‌دارها از افراد نابینا هستند.

او گفت: کسب تجربه جدید در دنیای تاریک، فرصت اشتغال و کسب‌وکار برای افراد نابینا، مشارکت این قشر در فعالیت‌های اجتماعی و همچنین جلوگیری از انزوای آن‌ها از اهداف اجرای این طرح است.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خوزستان با اشاره به فعالیت یکی از نابینایان تحصیل‌کرده در این کافه‌رستوران گفت: اجرای این طرح با استقبال خوب مردم و شهروندان روبرو شده که در آن، احساسات، چالش‌ها و توانمندی‌های یک انسان نابینا با تمام وجود تجربه می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050100005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha