اتمام مرمت بخشی از مسجد تاریخی عیدگاه نوغاب هندوالان

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از اتمام مرمت بخشی از مسجد تاریخی عیدگاه نوغاب هندوالان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، امیراسماعیل شهسواری گفت: در این پروژه اجرای طاق‌زنی و اجرای اندود کاهگل بام و شیب‌بندی همراه با نصب ناودان و همچنین اندود کاهگل روی دیوارهای بیرونی (نما) مسجد صورت گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی‌های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی صورت گرفته مسجد عیدگاه نوغاب هندوالان اجرای آواربردای و انتقال نخاله‌ها، طاق‌زنی سقف‌ها و سردر ورودی، غوره گل و کاهل پشت‌بام، اندود کاهگل بر روی دیوارها (نما) و اجرای ناودان و … است.

شهسواری اظهار کرد: این بنا را می‌توان جزو یکی از نمونه‌های خاص از معماری خشتی در نظر گرفت، داشتن یک محراب که در نوع خود جالب توجه بوده و نوع معماری شبستانی آن و استفاده از یک نیم اشکوب برای نورگیری و از همه مهم‌تر نوع استفاده مردم در گذشته که از نام آن هم برمی‌آید (مسجد عیدگاه)، از جمله ویژگی‌های این مسجد تاریخی است.

او افزود: عیدگاه نوغاب مربوط به دور صفویه و در تاریخ 16 شهریور 1391 و با شماره 30818 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050200087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha