برگزاری نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی در تویسرکان همدان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان از برگزاری نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی شهرستان تویسرکان در روز هفتم محرم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اسحاق ترکاشوند گفت: آیین تعزیه‌خوانی یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مذهبی ایرانیان است که جایگاه ویژه‌ای در عزاداری شیعیان دارد. در این راستا و با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این آیین به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس( میراث معنوی) در یونسکو در سال ۲۰۱۰ به ثبت جهانی رسیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تویسرکان در ادامه افزود: با توجه به گروه‌های متعدد تعزیه‌خوانی در سطح شهرستان و به پیشنهاد اداره میراث‌فرهنگی و همچنین موسسه فرهنگی‌گردشگری آوای رضی، با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و  فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، کتابخانه عمومی، اوقاف و امور خیریه، سوگواره تعزیه‌خوانی با حضور هشت گروه تعزیه در روز سه شنبه سوم‌ مرداد مصادف با هفتم محرم برگزار شد.

او خاطر نشان کرد: در این سوگواره چهار جنبه محتوایی، نمایشی، روایی و صحنه آرایی گروهای تعزیه‌خوان توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.

ترکاشوند گفت: تلاش خواهد شد در سال‌های آتی ضمن بررسی نقاط ضعف این سوگواره و نیز دعوت از گروه‌های تعزیه‌خوانی استانی و حتی ملی به غنای آن‌ افزوده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050400232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha