گ‍ل‌گیران نمادی از عشق و محبت به ساحت اهل بیت(ع) در بیجار کردستان

سنت عزاداری مردم بیجار کردستان در دهه نخست محرم، سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافته است و جوانان و نوجوانان با علاقه خاصی این آداب کهن را به جای می‌آورند.

میراث‌آریا: در برخی از مناطق و شهرستان‌های استان کردستان در ایام محرم، مراسم‌های خاص و تاریخی برگزار می‌شود که برگزاری این آیین‌های تاریخی و کهن جلوه دیگری به این ایام به‌ویژه عاشورا و تاسوعای حسینی می‌بخشد.

یکی از این مراسم‌های تاریخی و کهن که برگرفته از فرهنگ اسلامی مردم مسلمان کردستان است و هر ساله در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود، مراسم گل‌گیران مردم شهرستان بیجار است.

مردم متدین این شهر در ماه محرم با تشکیل دسته‌های عزاداری و برگزاری مراسم، ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) ابراز می‌کنند و هم‌زمان با فرا رسیدن ایام سوگواری آن حضرت، جامه عزا به تن کرده و پارچه‌ها و بیرق‌های سیاه را بر سردر منزل خود نصب می‌کنند.

گ‍ل‌گیران نمادی از عشق و محبت به ساحت اهل بیت(ع) در بیجار کردستان

این آیین که مختص مردم منطقه گروس است و ریشه در عقاید تاریخی و اسلامی مردم بیجار دارد، همه ساله با حضور عزاداران حسینی در شهرستان بیجار و روستاهای اطراف آن، در روز عاشورا برگزار می‌شود و عزاداران و سیه پوشان حسینی، با مالیدن گل به سر و روی خود نهایت غم و اندوه خود را نسبت به واقعه کربلا و مظلومیت آن حضرت ابراز می‌کنند.

آیین گل‌گیران در بیجار که ثبت ملی شده است، به روایت افراد محلی و بر اساس باورها و داستان‌های گذشته، حکایت از آن دارد که در روزی که امام حسین(ع) به شهادت رسید، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی دشت کربلا شدند اما در میانه راه خبر شهادت آن امام بزرگوار را شنیدند و با مالیدن خاک به سر و روی خود عزاداری کردند.

گ‍ل‌گیران نمادی از عشق و محبت به ساحت اهل بیت(ع) در بیجار کردستان

در روز عاشورا همه دوستداران عصمت و طهارت(ع) خود را از روستاها و شهرهای مختلف به بیجار می‌رسانند تا با شرکت در مراسم گل‌گیران، عزاداری کنند.

مقدمات برگزاری این مراسم دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت‌های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز شده است و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف‌های مخصوص با عطر گلاب تهیه و عزاداران با مالیدن گل به سر و روی خود به سوگ سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) می‌نشینند.

حاضران در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان های اصلی، راهی حسینیه بیجار می‌شوند و در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می‌ریزند.

گل گیران در طول مسیر حرکت خود به هر مسجدی که برسند، وارد مسجد می‌شوند و با خواندن "عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، مهدی صاحب زمان(عج)، صاحب عزاست امروز" مصیبت کربلا را به حضرت قائم(عج) تسلیت می‌گویند.

گ‍ل‌گیران نمادی از عشق و محبت به ساحت اهل بیت(ع) در بیجار کردستان

نواختن موسیقی با طبل و سنج از دیگر آیین‌های عزاداری در این شهر است که در میان هیئت‌های عزاداری در بیجار به‌چشم می‌خورد.

پخش نذورات، پخت غذا و پخش آن در میان مردم و به‌ویژه نیازمندان، پخش خرما، شربت و شیر داغ در بین عزاداران، سیاه پوشیدن و سیاه‌پوشی در و دیوار مساجد، قربانی کردن گاو و گوسفند در هیئت‌های عزاداری، برپایی نمادین رود خونین کربلا، تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد و تکایا، زنجیر زنی، سینه زنی، حرکت علم و بیرق عزاداری، گهواره علی اصغر، عزاداری با پای برهنه، مجالس روضه‌خوانی و برپایی تعزیه از دیگر آئین و رسوم مردم منطقه گروس در ایام محرم است.

پس از اقامه نماز ظهر عاشورا و اتمام مراسم عزاداری، شیفتگان آن حضرت هنگام بازگشت به مسجد، شاهد به آتش کشیده شدن خیمه‌های امام حسین(ع) و یارانش توسط شمر هستند و این امر حکایت از زمانی دارد که پس از به شهادت رسیدن امام حسین(ع)، سپاه دشمن خیمه‌های سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش را به آتش می‌کشند.

پس از عزاداری در روز عاشورا، غروب آن روز مردم در مساجد و حسینیه شهر گرد هم می‌آیند و با برگزاری مراسم شام غریبان و خواندن زیارت عاشورا به سوگ می‌نشینند و اشک می‌ریزند.

مردم این دیار به اعتقادات دینی و مذهبی و شعائر اسلامی بسیار پایبند هستند و از این رو در زنده نگه داشتن عاشورای حسینی که در دشت کربلا به وقوع پیوست، بسیار متعصب و متاثرند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402050700354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha